• S1 matí – 8a sessió (dimecres, 22 d’octubre)

    05

    “Retornem a la infantesa… Com eren la senyoreta Rottenmeier i el Mortadelo? T’agradava el Tintín o eres dels que llegien la Mafalda?”

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    - Dictat. A partir del text del dictat, hem  començat a treballar el text descriptiu de lloc: característiques i recursos lingüístics.  Hem repassat el punt, la coma i els punts suspensius. I hem parat atenció als adjectius i a les expressions que s’utilitzen per descriure les ruïnes de Hampi. Podeu corregir el dictat clicant aquí.

    small__6714177495

    photo credit: abhiomkar via photopin cc

    - Descripció oral en grups de 4: expressió oral a la resta del grup de les caricatures que heu redactat a casa. Finalment, una persona de cada grup ha fet la descripció del seu personatge caricaturitzat:  Charlot, Laurel i Hardy, Salvador Dalí, José Luis Rodríguez Zapatero, Michael Jackson, Will Smith, Montserrat Caballé… Enhorabona perquè heu fet molt bones caricatures, amb un munt de metàfores i trets exagerats, acompanyades de fotografies i dibuixos ben divertits.

    - Lectura en veu alta de l’autoretrat de Josep Pla (Quadern gris). Hem parat atenció a la puntuació, als adjectius i als recursos descriptius. Recordeu que podeu repassar els fenòmens fonètics a la pàg. 14.  Conserveu el text de Josep Pla perquè la setmana vinent el continuarem treballant.

    - L’adjectiu: Repàs i ex. 2, pàg. 119; ex. 4 i 5, pàg. 120.

    DEURES

    Lectura en veu alta del diari de viatge “El Kurdistan turc amb motxilla” i activitat 1 (pàg. 27 i 28).

    – Corregir el retrat del vostre company. Només  heu de marcar els errors!

    Per al dimecres 29 d’octubre: descripció del vostre personatge de còmic o de dibuixos animats preferit (d’unes 150 paraules) Llegiu abans les descripcions de la Leovigilda i l’Hermenegilda.

    – Ex. 1, pàg. 119 (l’adjectiu).

    Bon viatge al món del còmic i bona setmana!

    medium_6863066608

    photo credit: shelfappeal via photopin cc

     

    Article complet

  • S1 tarda | Èbola o ebola?

    medium_14723720857

    En la darrera sessió, en Diego va plantejar algunes qüestions fonètiques arran de la pronúncia de Sierra Leone i ebola. En Diego ens explicarà en la sessió següent com hem de pronunciar el nom del país africà, però jo sí que us puc dir què passa amb la pronúncia de la devastadora malaltia i per què es diu així. De fet, ho podeu llegir en aquest apunt del blog Rubricatus 2.0, el blog d’assessorament lingüístic del Centre de Normalització Lingüística de l’Hospitalet.

    Article complet

  • S1 tarda | Sessió 7 (dimarts 21 d’octubre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Dictat
    La lectura en veu alta: els emmudiments, les sonoritzacions, les sensibilitzacions… 14 Lectura en veu alta del text dictat
    La descripció de persones Lectura i comentari en grups dels discursos d’homenatge
    L’article 121-122-123 Activitat 4 (pàg. 124)

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    La descripció de persones Imagina’t que has de donar a conèixer els personatges de còmic existents fa uns anys a les generacions actuals. Escull un dels personatges de còmic que tens en el full de la sessió anterior i fes un text descriptiu que podria aparèixer, per exemple, en un blog especialitzat en històries gràfiques (150-200 paraules). Pots llegir de mostra el text sobre la Leovigilda i l’Hermenegilda. Pots lliurar-me’l…

    1. Dijous 23, a classe
    2. Abans de dimarts 28, per correu electrònic
    3. Dimarts 28, a classe
    L’article Activitats 2 i 3 (pàg. 124)

     

    Article complet

  • S3-sessió 7 (dimarts, 21 d’octubre)

    05-500x130

     

     

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Els pronoms febles 2 frases cada parella per posar-hi el pronom. Aquí les teniu totes. Properament tindreu la solució.
    Puntuació Pàg. 6 ex. 11 del quadern Dictat. A classe hem corregit la puntuació.
    Les oclusives Pàg. 104-106 Ex. 2, 3 Pàg. 106

     

     

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Les oclusives Pàg. 106 ex. 1Pàg. 107 ex. 4

    Quadern pàg. 22 ex: 1, 2, 3, 4

    Correcció Text per corregir

    Article complet

  • Arrenca la Gimcana!

    Segur que a classe ja has sentit parlar de la Gimcana de les Llengües de l’Hospitalet que començarà aquesta mateixa setmana. Si t’interessa, vés a l’acte inaugural el 21 d’octubre a les 7 del vespre, al Centre Cultural Tecla Sala. Podràs assistir a la xerrada Llengua i immigració, a càrrec de Laila Karrouch i visitar l’exposició Català, llengua d’Europa.

    Invitació inauguració gimcana

    Article complet

  • S1 matí – 7a sessió (dilluns, 20 d’octubre)

    05

    “A quin riu fa referència la paraula Rubricatus?  Quantes llengües es parlen al món? Què vol dir fer martingales? “

    QUÈ HEM FET AVUI?

    Avui hem continuat treballant continguts gramaticals, ortogràfics i de lèxic de curs:

    – L’accent diacrític. Correcció de l’ex. 3, pàg. 296.

    – Ex. 1 i 2, pàg. 299

    Per repassar l’accent diacrític podeu consultar la taula de la pàg. 299.

    – Els signes de puntuació: el punt. Lectura en veu alta de dos textos, als quals faltaven els punts i seguit i els punts a part. Podeu repassar la funció del punt a la pàg. 20. També podeu fer aquestes activitats d’Itineraris d’aprenentatge per repassar la puntuació dels textos (el punt).

    Les comparacions i les metàfores: correcció ex. 3, pàg. 272.

    – L’adjectiu: gènere i nombre. Ex. 3, pàg. 120. Podeu repassar la flexió de l’adjectiu a les pàg. 117-119.

    DEURES

    – Ex. 3, pàg. 272

    – Escriure la caricatura d’un personatge famós (80 paraules).

    I per escalfar motors de cara a la Gimcana de les Llengües 2014 heu resolt unes preguntes. Si voleu practicar-ne més, podeu resoldre aquest qüestionari.

    photo credit: ButterflySha via photopin cc

    Recordeu que demà, a les 19 h, esteu convidats a la inauguració de la Gimcana de les Llengües, a càrrec de Laila Karrouch, al Centre Cultural Tecla Sala. També podeu visitar l’exposició “Català, llengua d’Europa”.

    Us hi esperem!

    Invitació-inauguració-gimcana

    Article complet

  • S1 Tarda | Sessió 6 (dijous 16 d’octubre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Dictat
    La flexió dels adjectius 120 Revisió de l’activitat 5
    L’article: l’apostrofació i la contracció 122-123 Activitat 1 (pàg. 123)
    Activitat 5 (pàg. 124)
    La lectura en veu alta 89 Lectura d’un fragment del text descriptiu de personatges de còmic

     

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    La descripció de persones D’acord amb la descripció del personatge que has presentat a classe, elabora el discurs que llegiries en l’acte d’homenatge dedicat a la persona que has descrit en grups (150-200 paraules). Et pot servir de guia, l’activitat 1 (pàg. 89). Pots lliurar-me el text…

    1. Per correu electrònic abans de dimarts 21
    2. Dimarts 21

    Si et cal una mostra de discurs d’homenatge, pots consultar aquest. Espero que et serveixi.

    Atenció: si en fer clic en l’enllaç us apareix un codi estrany, torneu a provar d’accedir-hi. Segur que a la segona, anirà la vençuda.

     

     

    ACTIVITATS DE REFORÇ
    Per treballar Material Activitats
    El discurs d’homenatge Parla.catPer poder fer aquestes activitats, cal que vagis a www.parla.cat i completis el formulari d’inscripció. Després, confirma el correu electrònic que rebràs  i inscriu-te al curs Intermedi 2 (modalitat lliure). Intermedi 2 – Unitat 2 –Bloc 2 – Activitats 2, 3 i 7
    L’apostrofació Itineraris d’aprenentatge Aquestes activitats
    La contracció Itineraris d’aprenentatge Aquestes activitats

     

    Article complet

  • S3 – sessió 6 (dijous, 16 d’octubre)

    qhr-transparent

    Hola,

     

    Avui, un cop hem corregit els exercicis de connectors que hi havia, hem començat amb el tema dels pronoms febles.

    Hem fet una activitat col·laborativa per tal de refrescar la memòria i començar a treballar els pronoms.

    Hem fet 5  grups de 4 persones i a cada grup li ha tocat ser expert en un complement.  Amb el que els membres del grup recordaven i alguna ajuda material que jo els he passat, cada grup ha emplenat una graella corresponent al seu complement.

    Després he repartit fotocòpies amb unes frases en què cada grup havia de substituir només el pronom que havien treballat. A cada membre del grup se li ha assognat un número i s’han fet de nou els grups: ara 4 grups de 5 persones, una de cada grup anterior, o sigui, una persona experta en cada complement que ha explicat a la resta del grup les característiques del compelement que li ha tocat treballar. Al final, cada persona ha emplenat una graella resum i ho hem posat en comú tots junts.

    A continuació podeu trobar el material que hem fet servir a classe, la teoria dels complements i les solucions de les substitucions dels pronoms.

    medium_4006230793

     

    Teoria dels complements

    Pronoms febles – exercici

    Pronoms febles – solucionari

    Pronoms febles – quadre resum

     

    Ara teniu tot el cap de setmana per acabar-ho de pair.

    Recordeu que dimarts heu de portar-me l’article d’opinió que hàgiu escrit en funció de l’esquema que heu penjat.

    Bon cap de setmana!

    Maria

     

     

    Article complet

  • S1 matí – 6a sessió (dimecres, 15 d’octubre)

    qhr-transparent“Quin personatge és escardalenc, escanyolit i té un nas aguilenc? Qui és orellut, barbaclòs i cellajunt?”

    QUÈ HEM FET DE NOU? 

    – Hem fet el dictat d’un fagment d’una caricatura. Pertany a la novel·la La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda.  N’hem comentat els signes de puntuació. Per corregir-lo, cliqueu aquí. Podeu consultar el text complet en aquest enllaç.

    – A partir de la lectura del text complet d’aquesta caricatura, hem parlat de les característiques d’aquest tipus de descripció: exageració dels trets  d’una persona per produir un efecte grotesc. A més, hem parlat d’autors de la literatura catalana que han escrit caricatures literàries: Narcís Oller,  Pere Calders, Santiago Rusiñol, Josep Pla, Mercè Rodoreda… D’altra banda, com a perfils biogràfics existents en la literatura, hem parlat dels Homenots, de Josep Pla. Són una sèrie de semblances biogràfiques sobre personatges il·lustres del seu temps: Salvador Dalí, Pompeu Fabra, Antoni Gaudí, Jaume Vicens Vives, Pau Casals, Salvador Espriu…

    “Per mi un homenot és un tipus singular, insòlit, una persona que s’ha significat, en una qualsevol activitat, d’un manera remarcable.”

    (Josep Pla, prefaci de la segona sèrie d‘Homenots)

     

    photo credit: Min Master via photopin cc

    - Hem fet la lectura en veu alta de dos textos  (sobre Paco Candel i Joan Vinyoli).  I hem vist les qüestions que cal tenir en compte per fer una bona lectura en veu alta: pàg. 14. Lectura en veu alta per parelles i correcció col·lectiva.

    – Hem parlat de les característiques dels textos escrits per ser dits (pàg. 34) i en grups de 3 heu fet l’exposició oral del vostre personatge a partir de la vostra expressió escrita. Finalment, una companya de classe ha fet la descripció oral de Laila Karrouch.

    DEURES

    – Assaig de lectura en veu alta d’un fragment del Quadern gris, de Josep Pla (autoretrat).

    – Deures pendents: ex.  3, pàg. 272 (comparacions).

    – Penjar el vostre autoretrat (80 paraules) com si es tractés d’un perfil d’una xarxa social en aquesta entrada del blog. No anoteu el vostre nom! (podeu escriure un pseudònim)

    – Per al dimecres 22 d’octubre: escriure la caricatura d’un personatge famós (80-100 paraules).

    T’INTERESSA…

    Recordeu que ja hi ha oberta la inscripció de la Gimcana de les Llengües 2014! Podeu practicar la mecànica de la Gimcana contestant aquestes preguntes.

    Del 21 d’octubre al 4 de novembre, participa a la Gimcana de les Llengües i esbrina-ho tot sobre diversitat lingüística!

    10426541_914809111878977_4214041909579665814_n
    Bona Gimcana i bona feina!

     

     

    Article complet

  • S1 tarda | Qui es mereix un homenatge?

    D’aquests tres personatges, a qui organitzaríeu un homenatge? Per què? Quins són els seus mèrits? Com és aquesta persona?

    Deixa un comentari en aquesta entrada on expliquis la teva tria i els motius per homenatjar-lo.

     

    Malala Yousafzai    photo credit: United Nations Photo via photopin cc

    Malala Yousafzai
    photo credit: United Nations Photo via photopin cc

    Leo Messi photo credit: Thundershead via photopin cc

    Leo Messi
    photo credit: Thundershead via photopin cc

    large_5948087122

    Peret photo credit: Vilanova i la Geltrú via photopin cc

     

    Article complet


1 FOTO NOVA


PARTICIPA EN LA GIMCANA!


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE



TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

S1matí

S1tarda

S3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta