• S2 matí – 5a sessió (dilluns, 26 de gener)

     

    05

    “T’has pregutat mai per què usem el símbol de l’arrova? Qui se’l va inventar? Va néixer en el mateix moment de creació de la xarxa?”

     

    QUÈ HEM FET AVUI?

    Essa sorda i sonora: el fenomen de la sonorització (fonètica sintàctica). Ex. 7, pàg. 318 i lectura de 10 frases (fotocòpia) on apareixen sonoritzacions. Podeu practicar-ho a casa. Correcció de l’ex. 8, pàg. 318 (formació de plurals).

    Sinònims i antònims: lectura en veu alta del text Com parlar bé en públic i correcció de les activitats de sinònims, antònims i connectors (fotocòpies).

    Dictat sobre un text explicatiu. Consideracions sobre l’ús de majúscules i minúscules en topònims (noms de lloc), en institucions i organismes (exemples i casos concrets). El podeu corregir clicant aquest enllaç. A més, podeu acabar de llegir la resta de la informació sobre la Ruta del Ter.

    El text explicatiu: lectura del text sobre el delta del Llobregat. Correcció de tots els accents i els signes de puntuació que hi falten. Podeu repassar tot el que fa referència a aquest tipus de text a les pàgines 71, 72 i 73.
    %0

    Article complet

  • S2 tarda | Sessió 5 (dijous 22 de gener)

    qhr-transparent

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Dictat La Isabel ha dictat el seu fragment. Incorpora’l, un cop revisat, en aquest enllaç: 
    El dictat
    Text instructiu Revisió i comentari de les receptes retornades
    Comentari de paraules i expressions dubtoses relacionades amb les receptes
    Les abreviacions en les receptes. Aquí podreu consultar el llibret Abreviacions que vam comentar a l’aula.logo document
    Revisió en parelles del text El decàleg de l’excursionista.
    Pronoms febles: CD i CC Lloc 204 Revisió de l’activitat 7.
    Text explicatiu: introducció per a receptes Esquema bàsic de l’estructura completa d’una recepta de cuina.Pluja d’idees sobre les informacions que es poden incloure en la presentació i els comentaris o suggeriments de les receptes.Redacció en parelles de la presentació d’una recepta (o bé la de la pàg. 204 o bé la de la pàg. 196).
    Amb què em quedo Reflexió sobre els aspectes concrets que voleu guardar de la sessió. Si no vau tenir temps de fer-ho a l’aula, feu-ho a casa.

     

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
     Text instructiu: la recepta de cuina Revisa la recepta retornada. Millora’n els aspectes assenyalats i completa-la amb una presentació, els ingredients i, si ho creus necessari, uns comentaris finals. Penja la teva recepta aquí perquè tothom pugui compartir-la.
     Text instructiu oral Escull un d’aquests tres vídeos:

    1. Com fer una bosseta de regal

    2. 16 maneres de posar-se un mocador (escull-ne 4 o 5)

    3. Com fer una minillibreta

    Mira el vídeo i prepara’n el text que descrigui els diversos passos que mostren les imatges.

    Llegeix en veu alta unes quantes vegades el text que has preparat. Quan creguis que tens prou seguretat en la lectura, enregistra la teva locució. Pots fer-ho de 2 maneres:
    A. Fes-ho amb l’opció d’enregistrament de veu del teu telèfon mòbil o ordinador. Quan acabis, envia’m l’arxiu que has enregistrat per correu electrònic.
    B. Entra a Vocaroo i enregistra la teva intervenció clicant a “Click to record”. Et cal, en aquest cas, disposar d’un ordinador amb micròfon. Quan acabis, fes “Click to stop” i “Click here to save”. Copia l’enllaç http de la finestra que s’obre i envia-me’l per correu electrònic.

     

    Article complet

  • S2 matí – 4a sessió (dimecres, 21 de gener)

    05

    “Maçanet de la Selva, que està rodejat per una zona muntanyosa que mira cap al nord, on el paisatge és més pla… I tu, sobre quin poble de Catalunya escriuràs?”

     

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    Essa sorda i sonora: explicació de la essa sorda (pàg. 314 i 315) i repàs de la essa sonora. Ex. 6, pàg. 318 i activitat de pronunciació (fotocòpia).

    Sinònims i antònims: pàg. 248. Correcció de l’exercici 3, pàg. 249

    El text expicatiu: comentari dels treballs retornats (explicació d’un espai natural). Èmfasi en l’objectivitat i la neutralitat d’aquest tipus de textos (3a persona i oracions impersonals). Recursos lingüístics: les oracions de relatiu adjectives explicatives i especificatives (pronom relatiu que). Exemples d’aquests tipus d’oracions. Comentari del tipus d’esquema de les entrades de la viquipèdia (enumeració de paraules clau).

    DEURES

    – Ex. 8, pàg. 318 (essa sorda i sonora)

    – Llegir el text “Com parlar bé en públic” i fer les activitats sobre sinònims, antònims i connectors.

    – Llegir el text sobre el delta del Llobregat i buscar-hi les oracions de relatiu (el pronom que, amb coma i sense).

    – Si voleu saber-ne més sobre sinònims i antònims podeu clicar aquest enllaç d’Itineraris d’aprenentatge (columna de l’esquerra). Us podeu llegir l’explicació general i fer les activitats que més us convinguin. Són autocorrectives.

    – Per al dimecres 28 de gener: expressió escrita d’un text explicatiu sobre un poble de Catalunya (150-180 paraules). Recordeu que m’hi heu de fer constar les fonts i les eines de consulta. Feu-ne, a més, un petit esquema.

    – Recordeu que heu de decidir de quin tema parlareu en la vostra exposició oral de final de curs. Podeu llegir aquesta entrada del blog, si encara no ho heu fet.

    Bon cap de setmana

    i bona passejada pel vostre poble favorit de Catalunya!

    photo credit: lifacolor via photopin cc

    Article complet

  • CINEMA EN CATALÀ

    Et ve de gust una sessió de cinema en català?

    Tenim el que necessites!

     

    2015-01-23_1144

    Article complet

  • S1 (dijous, 22 de gener)

    Seguim avançant a bon ritme! Avui…

    1. Hem continuat amb les comparacions (ex. 3, pàg. 272).

    2. Hem corregit errors de les vostres descripcions de personatges de pel·lícula.

    3. Hem fet un altre dictadet.

    4. En grup, hem elaborat una descripció-endevinalla d’un objecte.

    I per deures

    1. Feu l’exercici 4 (pàg. 272).

    2. Un responsable de cada grup haurà d’escriure l’endevinalla aquí, al blog, a l’apartat de Comentaris (a l’esquerra). No us oblideu de posar-hi a quin equip pertany el text (A, B, C i D). Aneu-los llegint tots i proposant quines en poden ser les solucions, també a través dels Comentaris. Va, que serà divertit!

    llapis

    Del meu cos, nascut dels arbres i disfressat de taxi barceloní, sorgeixen fils de carbó que…

    (photo credit: enabledbydesign via photopin cc)

     

     

     

     

    Article complet

  • S2 tarda |Sessió 4 (dimarts 20 de gener)

    qhr-transparent

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Dictat La Mar ha dictat el seu fragment. Incorpora’l, un cop revisat, en aquest enllaç:

    Text instructiu: l’imperatiu  375-383 Revisió de les formes de l’imperatiu
    Activitat en parelles de conjugació de verbs en imperatiu
    La ubicació dels pronoms en imperatius
    Pronoms febles: CD i CC Lloc 194 i 196 Revisió de les activitats 3 i 7.

    Completar una recepta de cuina amb pronoms febles.

    Revisió dels pronoms febles utilitzats en les receptes de cuina elaborades.

    Amb què em quedo Reflexió sobre els aspectes concrets que voleu guardar de la sessió.

     

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
     Text instructiu Millora el text Decàleg de l’excursionista per tal que sigui coherent. Revisa’n les formes verbals, el tractament, l’ortografia…
     Pronoms febles Activitat 7 (pàg. 204)
    Les croquetes Deixa un comentari a l’entrada Una de croquetes! i explica quines característiques ha de tenir una bona croqueta.

     

    Article complet

  • S2 matí – Quin tema he d’exposar? Què he de preparar?

    Ja sabeu que una de les activitats avaluadores del curs consisteix a fer una exposició oral que respongui al format d’un text explicatiu. Podeu escollir qualsevol tema que cregueu que pugui ser interessant per a  la resta de companys i que, al mateix temps, sigui còmode i familiar per a vosaltres.

    Fareu una  miniconferència d’un màxim de 5 minuts sobre la temàtica escollida. La podeu fer individualment o en parella i, a més, el dia de la intervenció podeu portar material gràfic i fer ús del projector.

    Com a suport de l’explicació, haureu de portar fet un esquema que en reculli tots els aspectes. A més, haureu de llegir en veu alta un fragment procedent d’una de les vostres fonts d’informació. No oblideu portar-me’n una còpia.

    Ja us diré més endavant quin dia (o dies) farem aquesta activitat. 

     

    Recordeu que dilluns ja hauríeu d’haver triat el tema a partir del qual començareu a preparar la vostra exposició.

     

    medium_5301024846 (1)

    Jo us explicaré un tema molt interessant… photo credit: alliemccullagh via photopin cc

     

    QUÈ  MÉS FAREM PER AVALUAR EL CURS?

    Al llarg del trimestre, també farem 3 activitats d’avaluació d’expressió escrita, d’acord amb la modalitat de textos que anirem treballant.

    Aquí teniu un esquema que descriu tota l’avaluació del curs:

    Caldrà que obtingueu un mínim de 70 punts sobre 100 per assolir el curs.

    S2-Avaluació

    Article complet

  • S1 (dimarts, 20 de gener)

    Avui hem tret la pols als diccionaris!

    1. Hem corregit els deures del dia anterior.

    2. Hem fet una activitat de reforç oral per tal de no equivocar-nos en el gènere dels substantius.

    3. Hem après algunes comparacions (pàg. 271) i hem fet l’exercici 1 (pàg. 272).

    4. Hem practicat i reflexionat sobre l’ús que fem dels diccionaris.

    5. Com a deures, feu l’exercici 2 (pàg. 272).

    Aquí us deixo l’enllaç sobre la convocatòria de proves de català de la DGPL.

     

    Sóc alt com un Sant Pau, lògicament...

    Sóc alt com un Sant Pau, lògicament…

    (photocredit: bridgetds via photopin cc)

     

     

     

    Article complet

  • S2 matí – 3a sessió (dilluns, 19 de gener)

     

    05

    “Navega per la viquipèdia fins a la ciutat dels teus somnis…”

     

    QUÈ HEM FET AVUI?

    – Repàs de la essa sonora: pàg. 315 i 316. Ex. 5, pàg. 318 i ex. 2, pàg. 317. Pràctica de la pronunciació: fotocòpia (casos especials).

    – Lèxic: els sinònims. Ex. 1, pàg 248.

    Diccionaris de sinònims:

    1) Diccionari de sinònims i antònims, Editorial Teide.

    2) http://www.diccionaris.cat/, Larousse Editorial (selecciona l’opció “Sinònims” del desplegable per accedir-hi).

    3) Diccionari de sinònims del diari Avui: http://www.elpuntavui.cat/serveis/diccionaris/sinonims 

    Escriviu aquestes adreces a la barra d’eines del vostre navegador per accedir-hi.

    El text explicatiu: repàs de les característiques d’aquest tipus de text. Disposició i recursos lingüístics i lèxics. Modalitat de textos: fullets informatius, guies turístiques, llibres de text, manuals, entrades d’enciclopèdies, conferències, ponències, etc. L’ús d’oracions subordinades de relatiu explicatives i d’oracions subordinades especificatives (afegeixen informació i destaquen alguna característica d’un substantiu, respectivament).

    – Lectura en veu alta del text explicatiu sobre el delta del Llobregat. Correcció dels accents que hi falten (falta acabar de corregir-los).

    DEURES

    – Repassar l’explicació sobre la essa sonora (casos conflictius). Pàg. 315 i 316.

    – Ex. 3, pàg. 249 (sinonímia).

    – Esquema de la informació sobre una ciutat del món extreta d’un article de la viquipèdia en català.

    – Acabar d’accentuar i puntuar el text sobre el delta del Llobregat.

     

    Bona setmana i bon viatge per la viquipèdia!

    origin_5679366218

    Abans de posar-nos a escriure, haurem de buscar la informació, haurem de seleccionar la que sigui més rellevant i, posteriorment,  l’haurem d’estructurar.

     

    Article complet

  • S2 matí – 2a sessió (dimecres, 15 de gener)

     

    05

    “Per quin parc natural faràs una ruta, un itinerari, una excursió, un recorregut…?”

     

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    1. Hem començat a treballar un dels aspectes d’ortografia del curs: Els sons fricatius. La essa sonora: grafia i pronunciació. Ex. 1, pàg. 316. Activitat de pronunciació (fotocòpia).

    2. Lèxic: la sinonímia. Ex. 2, pàg. 248.

    3. Introducció al text explicatiu: disposició i recursos lingüístics. L’esquema. Aspectes tipogràfics. Èmfasi en la precisió i la riquesa lèxica (sinònims, antònims, derivats, compostos, nominalització, etc.). Presentació del Cercaterm (eina de consulta del Termcat, Centre de Terminologia). Diccionaris de sinònims en línia i en paper.

    DEURES

    – Pràctica de la pronunciació de la essa sonora (fotocòpia).

    – Lectura del text explicatiu sobre el delta del Llobregat (fotocòpia). Recordeu que hi falten els accents, les dièresis i, en l’últim paràgraf, els signes de puntuació!

    – Expressió escrita: explicar una ruta en un espai/parc natural (8o paraules). Subratlleu-hi el lèxic específic, els connectors lògics i feu-ne un breu esquema, d’acord amb les instruccions fetes a l’aula.

    – Ja sabeu que podeu penjar un enllaç que contingui un model d’un bon text explicatiu sobre un espai natural en l’anterior entrada del blog (vegeu els enllaços d’altres companys).

    – Repasseu la vostra explicació sobre l’accentuació. La corregirem el proper dia.

    – Recordeu que hauríeu de començar a decidir de quin tema parlareu en l’exposició oral de final de curs.

     Bon cap de setmana i bona excursió!

    S

    Sembla que ha començat a ploure… Abrigueu-vos! photo credit: gufm via photopin cc

    Article complet


1 FOTO NOVA


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE



TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

Suficiència 1

S2 matí

S2 tarda


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta