• S1 matí – Endevina endevinalla: saps de quin objecte es tracta?

    “Endevina endevinalla: quin objecte es descriu en aquest text?”

    Un company de la classe de Suficiència 1 (matí) ha descrit un objecte. Per descriure’l parla d’aquests paràmetres: forma, textura, material, color, procedència, aspecte…

    Us el transcric perquè pugueu resoldre l’enigma al voltant d’aquesta descripció. Podeu escriure la resposta en forma de comentari en aquesta mateixa entrada del blog.

    La meva forma és allargada i, si em mires de front, m’assemblo al número vuit. Estic fet de fusta, però no sóc en Pinotxo. Tinc una textura molt fina i polida. Sóc de color terra i una mica negrós. Diuen que la meva veu s’assembla a la veu humana, encara que, si vols sentir-me parlar, has de fer-me pessigolles. Sóc molt alt en comparació dels meus germans. Vaig néixer a Itàlia i sóc molt barroc, tot i que també em pots veure al jazz, al rock i al Heavy Metal.

    Em pots abraçar pels costats i subjectar-me amb el pit i els genolls. M’agraden molt les matemàtiques i sóc el tercer més nombrós de la meva classe. Tinc dues efes gravades al meu cos i el meu aspecte et pot recordar una guitarra gran.

    Sóc molt conegut, però, si encara no ho has endevinat, et diré que un dels que millor m’ha entès ha estat Pau Casals.

    Text escrit per Lluís N.

    Article complet

  • S1-tarda | Sessió 16 (dimarts 25 de novembre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    La descripció de llocs Revisió i comentaris del text avaluatiu sobre la descripció de llocs
    Fonètica  304-306 Revisió dels fenòmens de fonètica sintàctica i lectura en veu alta del conte La Ventafocs, extret del llibre Contes per a nens i nenes políticament correctes (de James Finn Garner). Si us interessa, podeu veure’n els exemplars disponibles a les biblioteques de la ciutat en aquest enllaç.
    L’ortografia i la pronúncia de la a i la e en posició àtona  285 Activitat 1 (pàg. 287) i activitat de memòria visual sobre les paraules difícils de recordar.

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    L’ortografia i la pronúncia de la a i la e en posició àtona Activitats 2 i 3 (pàg. 288)
    Preparar l’activitat d’avaluació d’expressió oral Recordeu que teniu l’explicació detallada de l’activitat aquí. Ah! I ara sí que podeu accedir fàcilment a l’àudio de mostra.

     

     

    ACTIVITATS DE REFORÇ
    Per treballar Material Activitats
    L’ortografia i la pronúncia de la a i la e en posició àtona Itineraris Pots fer les activitats corresponents a aquest aspecte ortogràfic.
    L’ortografia i la pronúncia de la a i la e en posició àtona Parla.cat Suficiència 1 – Unitat 1 – Bloc de fonètica i ortografia – Activitats 1, 2, 3, 4 i 5.

     

     

     

    Article complet

  • S3 – sessió 17 (dimarts 25 de novembre)

    05-500x130

    origin_14916450033

    photo credit: giovannaaymerich via photopin cc

    Avui hem parlat de la PROVA FINAL.

    La farem en dos dies:

    Dimarts 9 de desembre, a les 8.30 h, prova escrita (comprensió oral, comprensió lectora, gramàtica i lèxic, expressió escrita)

    Dijous 11 de desembre, a partir de les 8.30 h, prova expressió oral (lectura i argumentació).

     

    Podeu trobar un model de prova a:

    http://www.cpnl.cat/xarxa/cnllhospitalet/proves.html

     

    Després d’això he tornat les correccions i hem vist una aprt que ens pot ajudar a llegir millor: canvis fonètics i consonàntics (pàg. 109-110 del llibre).

    Per a dijous només cal preparar-se el text del dictat del dia anterior que el llegirem en veu alta.

     

    logo document

    A més farem l’exercici avaluable de la carta al director.

     

    Article complet

  • S1 matí – 17a sessió (dilluns, 24 de novembre)

    05

    “Heus aquí un gos, heus aquí un gat, aquest conte s’ha acabat! I com acaba el vostre conte?”

    QUÈ HEM FET AVUI?

    – Retorn, comentari i correcció col·lectiva de les descripcions del vostre racó favorit de Catalunya.

    – Repàs de les pautes de lectura en veu alta (pàg. 14). Assaig de la lectura en veu alta dels textos descriptius a) i c) de les pàgines 84 i 85. Lectura compartida i correcció de la lectura d’aquests textos (Mercè Rodoreda i Viquipèdia). Èmfasi en l’entonació i en la fidelitat del lectura del text.

    El text descriptiu: lectura en veu alta de la recreació dels espais redactats pels alumnes a partir de l’inici del conte “Vida matrimonial”, de Quim Monzó.

    En podeu llegir la redacció definitiva clicant en aquest enllaç.

    El text narratiu: repàs de l’ús dels connectors i  de les conjuncions en la redacció d’oracions i paràgrafs dins el context del text narratiu (pàg. 25, 207 i 208).

    Exposició oral per parelles d’una anècdota personal preparada a casa on cal utilitzar 5 o 6 dels connectors i conjuncions, com a mínim,  explicades anteriorment.

     

    DEURES

    – Puntuació: ex. 9, pàg. 24. Pendent de corregir. Vegeu la sessió anterior.

    – Les conjuncions: ex, 9 i 10, pàg. 211.

    – La vocal neutra. Deures pendents de corregir (pàg. 285 i 286). Vegeu la sessió anterior.

    Podeu repassar l’apòstrof en aquestes activitats d’Itineraris d’aprenentatge. Trobareu els apartats sobre l’apòstrof i les contraccions a la columna de l’esquerra.

    – Recordar un conte tradicional infantil popularitzat pels Germans Grimm, com per exemple, La  caputxeta vermella, La Ventafocs, La Blancaneu, La Bella Dorment, En Patufet, etc., o qualsevol altre conte popular que conegueu. A la propera classe caldrà pensar, per grups,  un final diferent per cada conte escollit.

    Per dilluns 1 de desembre:

    – Portar preparada l’exposició oral sobre el llibre llegit.

    – Portar redactada l’anècdota ja treballada en sessions anteriors. Extensió de 100 paraules.

    – Escriure la narració d’un viatge o d’un fet vital important, on es descrigui un objecte en un dels paràgrafs (pot ser el mateix objecte ja descrit en la sessió anterior). Extensió de 150 paraules.

    MOLT IMPORTANT! Dimecres, 26 de novembre, hi haurà l‘avaluació de l’expressió escrita de la descripció d’un lloc.

    Bona setmana i bon viatge al món del contes!

    small__4071142823

    photo credit: Ahef via photopin cc

    Article complet

  • S1 matí – El text descriptiu: mostra de treballs dels companys

    “Quin és el teu racó favorit de Catalunya?”

    Per repassar el text descriptiu de lloc, podeu llegir aquests dos treballs de companys de la classe de Suficiència 1 (matí). El primer ens parla del poble de Setcases, situat a la comarca del Ripòllès, i l’altre, de Sitges, poble de la comarca del Garraf.

    Text 1

    A la comarca del Ripollès, situat a mil dos-cents setanta metres d’altitud, a la capçalera del riu Ter i al peu dels cims més alts de la comarca, trobem un bonic i tranquil municipi: Setcases. És un poble rural, rústic i molt pintoresc, amb carrers i carrerons empedrats, amb precioses cases acuradament restaurades, de pedra, i teulades negres, balconades i finestres de fusta, adornades, la majoria, amb flors de colors que els donen un cert aire de calidesa.

    small__6568935857

    photo credit: thierry llansades via photopin cc

    Setcases és un poble molt turístic amb dos grans hotels i moltes petites pensions, a causa de la seva proximitat a l’estació d’esquí Vallter 2000 i l’espectacularitat del seu entorn natural i paisatgístic, així com la possibilitat de fer meravelloses excursions als cims de les imponents muntanyes que l’envolten (Costabona, Gra de Fajol, Pastuira…), els quals gairebé arriben als tres mil metres. També podem fer senderisme a peu pla per la vora del riu i “caçar” bolets quan n’és temporada.

    A l’hivern fa moltíssim fred, ja que la neu cobreix el poble i els voltants amb una capa blanca de neu, cosa que encara li dóna més encant i fa que el paisatge resulti impressionant. Passejar per un indret així fa que els sentit i l’ànima se t’omplin de goig.

    Text escrit per Consuelo G.

    Text 2

    Situat a la comarca del Garraf, envoltat per muntanyes arrodonides i pel mar, molt a prop de Barcelona, trobem el poble de Sitges. Des de la platja de Sant Sebastià, girant-nos d’esquena al mar, observem a la dreta, alçada en un petit promontori, l’església de la Punta. Té la façana d’estil barroc i el seu campanar altiu és un dels símbols de la vila.

    medium_14182713663

    L’església de la Punta, de Sitges photo credit: Jose Gimenez Fotografía via photopin cc

    Pujant les escales, arribem a un mirador situat a peu de l’edifici on podem veure un mar immens: les seves onades, unes vegades manses i d’altres, gegantines, ens embriaguen i hipnotitzen. Envoltant el temple descobrim un altre lloc màgic: l’anomenat “Racó de la calma”. Es tracta d’un carrer amb edificis blancs com la Via Làctia i que allotja una petita meravella arquitectònica: el Cau Ferrat. L’edifici és d’estil modernita i va ser la casa taller de l’artista Santiago Rusiñol. Té una façana que sembla una tela blanca, a la qual una mà prodigiosa, imitant el déu Vulcà, ha esculpit finestres i fanals de ferro forjat.

    L’altra joia de la corona és el Palau de Maricel. D’estil noucentista en destaquen, sobretot, les terrasses i el claustre, decorats amb peces ceràmiques mediterrànies.

    La cultura i l’esbarjo també són presents a Sitges. El Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya  i el Carnestoltes en són un exemple. Per tot això, Sitges és un dels meus racons estimats de Catalunya.

    Text escrit per Lluís N.

    Article complet

  • S3 – sessió 16 (dijous 20 de novembre)

    05-500x130

     

          A CLASSE     
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Preposicions Fotocòpia Correcció per/per a
    Pronoms febles Fotocòpia Correcció de la resta dels exercicis
    Repàs d’ortografia Pàg. 113 Exercici 4
    Dictat per parelles

    origin_3766121638

    photo credit: Empretec pictures from around the world via photopin cc

     

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Pronoms febles Quadern d’exercicis. Pàgines 13, 14 i 15

    Article complet

  • S1 tarda | Sessió 15 (dijous 20 de novembre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Dictat
    El text narratiu  39-40 Lectura en veu alta. Comentaris sobre aspectes que cadascun de vosaltres ha de tenir en compte.
    La puntuació dels diàlegs.
    La descripció de llocs Hem fet el text avaluatiu sobre la descripció de llocs.

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    El text narratiu: l’anècdota Explica per escrit alguna anècdota que t’hagi passat o que hagi passat a algú que coneixes. Només 1 condició: ha d’incorporar un diàleg. Si vols llegir més informació sobre l’anècdota, pots llegir la pàgina 44. Tot i que s’hi tracta l’anècdota com a text oral, hi trobaràs indicacions que també et serviran per fer-ho per escrit.

     

    Article complet

  • S1 matí – 16a sessió (dimecres, 19 d’octubre)

     

    05

    “Explica’ns una anècdota! Qui n’és el protagonista? Què va passar? Quan i on va tenir lloc? Com més divertida, millor!”

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    Dictat de la descripció d’un objecte. Es tracta d’un text que descriu una objecte artístic de  Joan Brossa: una banyera. Hem aprofitat el text del dictat per introduir la descripció d’objectes: substantius i adjectius per descriure el color, la forma, la textura… Hem repassat els elements comuns dels textos descriptius, però, també hem parlat d’altres aspectes del dictat: l’ortografia de la A/E i de la O/U i els signes de puntuació.

    Podeu corregir el dictat clicant en aquest enllaç.

    small__15180146630 (1)

    Com és la banyera de Joan Brossa? photo credit: Peter Kurdulija via photopin cc

    – Retorn i comentari de les descripcions del vostre barri.

    Accentuació i dièresi: correcció de l’ex. 5, pàg. 303.

    Ortografia de la vocal neutra (A/E): introducció i casos rellevants (pàg. 285-286).

    Puntuació: el punt i coma (pàg. 20) . Correcció de l’ex. 7, pàg. 23.

    El substantiu: el gènere (pàg. 112 i 113).

    - El text descriptiu de lloc: anàlisi del poema “D’una terra” (VI),  de Joan Vinyoli. Prèviament, una alumna ens ha explicat el perfil biogràfic del poeta, que ha inclòs una descripció física i del caràcter.

    Per parelles heu hagut de descriure un paisatge estretament vinculat amb una etapa de la vostra vida.

    DEURES

    – Ex. 9, pàg. 24 (puntuació).

    – La vocal neutra: llegir en veu alta la llista de mots femenins acabats en -e (pàg. 285) i repassar les terminacions verbals (pàg. 286).

    – Repassar els connectors (pàg. 25)

    Descriure un objecte que estigui vinculat a un viatge que hàgiu fet o a un fet important de la vostra vida: pluja d’idees, esquema, llista d’adjectius, etc. Cal que tingueu en compte aquests paràmetres: forma, color, mida, textura, l’estil, estat, matèria i per a què serveix.

    – Cal que feu una pluja d’idees i un esquema a partir d’una anècdota personal o d’una tercera persona que conegueu (text narratiu). Podeu consultar les pàgines 44 i 45.

     US INTERESSA…

    – Recordeu que dimecres, 26 de novembre, hi haurà l’avaluació de l’expressió escrita de la descripció d’un lloc. Podeu aprofitar per llegir la descripció del barri de Can Serra d’ una companya del curs.

    – Podeu practicar la conversa en català en el taller Llegir per parlar, llegir per aprendre, dedicat a l’Any Vinyoli (dies 27 i 28 de novembre, a les 19.30 al CC de Sant Josep, i a les 10.30 al CNL de l’Hospitalet, respectivament).

    Per a més informació, cliqueu aquí.

    Bon cap de setmana i bon viatge al món dels records!

    medium_11253468756

    photo credit: DanielJPHadley via photopin cc

    Article complet

  • S1 matí – Com és el teu barri?

    “Com és teu el barri? I la gent que hi viu? Quines sensacions et transmet?”

     

    Una alumna del grup de Suficiència 1 del matí ens ho explica en aquest text. Us el transcric perquè pugueu repassar la descripció de llocs. Fixeu-vos en la distribució del text en paràgrafs, en els connectors i en els signes de puntuació.

     

    El barri de Can Serra 

    El meu barri és Can Serra. Pertany a l’Hospitalet de Llobregat i és una de les zones més elevades de la ciutat respecte al nivell del mar. És un barri eminentment urbà, però, abans hi havia molts camps. L’onada migratòria dels anys seixanta va provocar un gran canvi en el paisatge: s’hi van construir edificis alts, grans i vistosos.

    Can Serra té serveis de transports públics: el metro, el tren i l’autobús local. També disposa del mercat municipal. És petit i amb un ambient  que transmet proximitat, encara que no té massa afluència de gent. El barri té un Centre d’Atenció Primària modern i reformat des de fa poc temps, i disposa d’escoles públiques i d’instituts. Per a  l’oci el barri compta amb dos parcs: el parc de Can Buxeres, envoltat d’arbres grans, alts, i amb amples camins per passejar i bancs per relaxar-se; i el parc de les Planes.

    La majoria de la població del barri és espanyola; tanmateix, en l’actualitat la població de procedència estrangera ha augmentat. Tota la vida he viscut en aquest barri, de manera que quan passejo pels carrers em trobo amb un ambient coneguti  familiar. És un barri que em transmet tranquil·litat. Els veïns són acollidors i alegres.

    Les vistes des del meu balcó són panoràmiques i precioses, ja que puc veure tot Barcelona. A la dreta hi ha el mar Mediterrani, enfront hi ha la muntanya de Montjuïc i a l’esquerra, el Tibidabo.

    Text redactat per Eva R.

    medium_8504198866

    I com és el teu barri? photo credit: JAPG 1100D via photopin cc

    Article complet

  • S1 tarda | Sessió 15 (dimarts 18 de novembre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    La descripció de llocs Retorn i comentari de textos
    La descripció de llocs Hem sentit alguns dels àudios que vau preparar per acompanyar el vídeo sobre Burano. Més avall us poso els enllaços perquè els escolteu juntament amb el vídeo.
    L’accentuació i la dièresi 302-303 Correcció de les activitats 3, 4 i 5
    El text narratiu Redacció d’un conte conegut en petits grups però canviant-ne el final.

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    La descripció de lloc Revisa el vocabulari, l’organització del text i els recursos per descriure un lloc. Dijous 20 farem l’activitat avaluadora d’aquest tipus de text.

     

    Aquí us deixo de nou el vídeo sobre Burano i els textos que heu enregistrat alguns de vosaltres. Quin us agrada més? Per què? Quin és més descriptiu? Quin s’ajusta més a les imatges? Podeu deixar la vostra opinió als comentaris d’aquesta entrada.

    Pictures of Burano from John @ Workstation • Amsterdam on Vimeo.

    Us recomano que abaixeu el volum del vídeo per poder escoltar les locucions. Per reproduir-les, feu clic a l’inici de la barra de reproducció, a l’esquerra del temps. No es veu el signe del play, però hi és.

    Àudio de la M. Carmen

    Àudio del José Luis

    Àudio de la Maria

    Àudio de l’Alícia

    Àudio de la Vanessa

    Àudio de la Isabel

    Àudio de l’Evelin

    Àudio del Diego

    Àudio de la Liz

    Àudio de l’altra Rosa

    Àudio de la Sara

    Àudio de la Sole

    Article complet


1 FOTO NOVA


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


PARTICIPA EN LA GIMCANA!


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE



TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

S1matí

S1tarda

S3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta