• S1 tarda | Som massa possessius…

    És EL MEU tresor! Ѕolo via photopin cc

    És EL MEU tresor!
    Ѕolo via photopin cc

    Podeu llegir aquest article, escrit per Marc Guarro a l’Anoia Diari, que tracta de l’abús dels possessius que hem comentat.

    Abús dels possessius: Dóna’m la teva mà!

    Diu que el fenomen ve de l’anglès i que, a més, ens arriba a través del castellà. Sovint fem anar els possessius quan no fa cap falta: n’abusem. He trobat exemples per donar i per vendre! En oracions com la del títol, el possessiu ‘teva’ és del tot prescindible, perquè ningú que no sigui Hannibal Lechter és capaç de donar-te la mà d’una altra persona perquè l’ajudis a enfilar-se a un marge. “Dóna’m la mà!”. Ras i curt, perfecte. Exemple dos: “El conseller d’Interior presenta la seva dimissió”. Home, ningú no espera que el conseller presenti la dimissió del veí del segon segona! De fet, a hores d’ara ningú no espera que el conseller d’Interior presenti la dimissió… Un tercer exemple: “El museu obrirà les seves portes al públic…” Cal, el possessiu seves? No, en absolut.

    Altres vegades, la intenció del que redacta és fer èmfasi en la propietat d’allò de què parlem, i els possessius potser no són la millor manera de fer-ho. Com ara en aquest rètol, que va estar exhibit durant mesos a l’aparador d’una farmàcia: “Et pesem el teu nadó”. L’autor devia pensar que “Pesem nadons” no interpel·la prou els clients potencials (el que pretén el rètol és que entrem a la botiga, i de pas que ens pesen el nadó comprem alguna cosa), i probablement tenia raó, però la solució escollida la trobo com a mínim repetitiva. Més exemples. Un anunci, també enganxat al vidre d’un aparador, volia que sentís com a meva una cosa que no ho era (amb la noble intenció de vendre-me-la, esclar!) i em va fer riure molt: “Tenim la teva moto!” (en el sentit de ‘Tenim la moto que t’agrada’). Vaig estar a punt d’entrar al concessionari i amenaçar-los que si no em tornaven la meva moto trucaria a la policia…

    Acabo. Un ús descurat dels possessius pot provocar ambigüitats. Aquest titular de diari, per exemple: “Detingut per matar un home i cremar casa seva”. Ja sé que és poc probable que el detingut matés un pobre home i després calés foc a la casa on viu ell mateix, però hi ha gent per a tot, escolteu… L’ambigüitat es resol fàcilment així: “Detingut per matar un home i cremar-li la casa”. No costa gens i s’entén millor, oi?

    Font: Anoia diari

    Article complet

  • S1 tarda | Sessió 10 (dijous 30 d’octubre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Revisió de textos descriptius Comentari dels textos sobre el personatge de còmic.
    Els possessius  125 Activitats 1 i 3 (pàg. 127)
    Revisió dels comentaris deixats al blog Treball en grups de tres per revisar els textos i conscienciar-nos que podem fer bons textos si som una mica més curosos.
    La descripció de lloc: verbs per expressar ubicació o posició Remarques sobre els usos dels verbs ser, estar i haver-hi.
    Descripció en parelles de la sala de la Torre Barrina o de l’aula.
    Les comparacions  272 Revisió de l’activitat 3

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Els possessius  Activitat 5 (pàg. 127)
    L’accentuació Repàs de les normes d’accentuació (pàg. 294-296) i activitats 1, 2 i 3 (pàg. 296)
    Text descriptiu de persones Revisa els textos que hem treballat pel que fa a la descripció de persones i el vocabulari i les comparacions que ens poden servir per descriure algú d’una manera variada i completa.Atenció!
    Dimarts 4 de novembre escriureu un text a l’aula que servirà per avaluar la descripció de persones.

     

    ACTIVITATS DE REFORÇ
    Per treballar Material Activitats
    La descripció de llocs Parla.cat
    Per poder fer aquestes activitats, cal que vagis a www.parla.cat i completis el formulari d’inscripció. Després, confirma el correu electrònic que rebràs  i inscriu-te al curs Suficiència 1 (modalitat lliure).
    Suficiència 1 – Unitat 4 –Bloc 2 – Activitats 8 i 9
    Els possessius Parla.cat Suficiència 1 – Unitat 1 –Bloc 2 – Activitat 7
    Els verbs ser, estar i haver-hi Parla.cat Suficiència 1 – Unitat 1 –Bloc 2 – Activitats 10, 11 i 12

     

    Article complet

  • Anem al teatre!

    Voleu anar al Teatre Joventut a veure-hi l’obra La partida?

    La representació és diumenge, 23 de novembre a les 19 h i el preu de l’entrada és 12 euros. Si hi esteu interessats, cal que digueu al vostre professor o a la vostra professora el nombre d’entrades que necessiteu.

    Tingueu en compte que la setmana del 4 de novembre és la darrera per fer la sol·licitud d’entrades i lliurar-ne  els diners.

    TEATRE_BARCELONA-La_partida-ROMEA1

    De què va l’obra?

    És nit de pòquer al restaurant: avui tant és el servei o la clientela, tothom espera l’hora d’abaixar la persiana i començar la timba setmanal. Un dels jugadors habituals ha fallat, però un client misteriós el substituirà. Amb aquestes cartes es juga La partida, un dels fenòmens de l’últim Grec, on va exhaurir entrades i es va haver de prorrogar. Julio Manrique s’ha valgut d’un inigualable dream team d’actors per construir una màquina teatral d’altíssima precisió, la història d’aquests sis homes disposats a jugar-s’ho tot.



    Fitxa tècnica

    Autor: Patrick Marber

    Direcció: Julio Manrique

    Adaptació i traducció: Cristina Genebat

    Intèrprets: Ramon Madaula, Andreu Benito, Joan Carreras, Marc Rodríguez, Andrew Tarbet i Oriol Vila


    Article complet

  • S3 – sessió 10 (dijous 30 d’octubre)

    05-500x130

          A CLASSE     
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Els verbs Pàg. 84 i 85 Exercici 2
    L’article d’opinió Article puntuable

     

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Els verbs Quadren pàg. 13 ex. 3
    Precisió lèxica Pàg. 27 ex. 12Pàg. 95 ex. 1, 2Pàg. 96 ex. 3, 4Quadern pàg. 18 ex. 1, 2

    Us recordo que les persones que no vau poder venir dijous i no vau poder fer la prova escrita, l ‘article d’opinió, l’hAureu de fer el proper dia de classe. Us agrairia, però, que vinguéssiu un quart d’hora abans. Gràcies.

     

    Bona CASTANYADA!

     

    medium_8272451027 (1)

    No us atipeu gaire!

    Article complet

  • S1 matí – 10a sessió (dimecres, 29 d’octubre)

    05

    “Com és el jardí de Mercè Rodoreda? Quins arbres i quines flors hi podem trobar? Què hi ha “ran de reixa”?

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    Dictat. A partir del text del dictat, que pertany al conte “Orleans, 3 quilòmetres”, de Mercè Rodoreda, hem continuat treballant el text descriptiu de lloc. Hem analitzat els elements del text que l’escriptora utilitza per descriure la casa i el jardí: els substantius, els adjectius, els complements de nom, les preposicions, els adverbis i les locucions de lloc, i el verb haver-hi. També hem parat atenció a la puntuació del text.

    Podeu corregir el dictat en aquest enllaç.

    medium_7146366185

    photo credit: Covadonga del Peso via photopin cc

    - Text descriptiu de lloc: recursos lingüístics. Adverbis i locucions de lloc (pàg. 228) i els verbs ser i estar (pàg. 228).  

    L’accentuació. Repàs de les paraules de “pronúncia dubtosa” (pàg. 297) i correcció de l’ex. 3, pàg. 299.

    La dièresi: repàs del diftong i casos habituals d’ús de la dièresi.

    L’adjectiu: correcció ex. 1, pàg. 119 (a partir de la lletra i).

    Finalment, per parelles us heu explicat la descripció del vostre personatge còmic preferit: la Heidi, el Bugs Bunny, el Mortadel·lo, el Popeye, la Mafalda, els germans Zipi i Zape…

     DEURES

    – Ex. 4 (accentuació), pàg. 299

    Correcció del vostre perfil. L’heu de reescriure en un altre full. Recordeu que només hi teniu els errors marcats, no corregits!

    Atenció!

    – Repassar el text descriptiu de persones, ja que dilluns, 3 de novembre,  teniu la primera avaluació del curs!

    Podeu llegir aquest text sobre la senyora Apòstrof per inspirar-vos. Un cop llegit, si voleu saber si aquesta senyora és tal com us l’heu imaginat, mireu aquesta fotografia… Podria ser ella?

     Bona setmana i bona Castanyada!

    small__8151132302

    Article complet

  • S1 tarda | Es mereix un homenatge

    Aquí teniu un dels discursos que vau preparar per homenatjar el vostre veí o veïna. Recordeu que a alguns de vosaltres us vaig demanar que me’l féssiu arribar revisat per poder-lo compartir amb la resta del grup. A mesura que els tingui, els hi aniré afegint.

    linialila_transparent

    HOMENATGE A EN PERE

    Estimats veïns, avui és un dia important. Avui aquesta ciutat i els seus veïns reten homenatge al Senyor Pere Sànchez amb motiu de la seva dedicació a l’Associació Esportiva Ciutat de l’Hospitalet.

    Vull expressar el meu orgull per haver comptat tots aquests anys amb la presència d’en Pere. Ell, que ha dedicat trenta cinc anys a aquesta associació, vint-i-cinc com a president, rep aquest Homenatge com a President Honorífic.

    Nascut en aquesta ciutat de l’Hospitalet a l’any 1942, als seus 72 anys té una forma física encomiable. D’aspecte prim i atlètic, amb unes cames ben fortes, conserva tota la seva vitalitat. Malgrat els seus cabells grisos, no aparenta l’edat que té. Anar sempre amb roba esportiva i les seves ulleres de sol el fan rejovenir.

    En Pere és exemple de constància, lluita i vida sana per a tothom. Ell ha dedicat el seu temps als més joves. Els a transmès la seva experiència i la seva tècnica perquè es fessin grans esportistes.

    Aquest títol és la recompensa a tot el temps invertit en aquesta ciutat i la seva comunitat esportiva. Aquest títol confirma l’evolució d’un esportista de primer nivell que du aquesta ciutat al cor.

    Dedicat i apassionat del ciclisme, li agrada gaudir de l’esport a l’aire lliure. Transmet esforç i ganes de viure. És un lluitador de caràcter extravertit i afable que no deixa a ningú indiferent.

    T’agraïm, Pere, la teva dedicació. Rep el nostre homenatge. Moltes gràcies i fins a sempre.

    (Text escrit per la Isabel)

    Article complet

  • S1 tarda | Sessió 9 (dimarts 28 d’octubre)

    05

     

    Aquesta sessió ha estat una mica diferent. Hem sortit de l’aula i hem anat a la Torre Barrina per sentir Quim Monzó parlant de la xarxa i de la llengua catalana, entre molts altres temes. Per als que hi heu assistit…

    • Què us ha semblat l’experiència?
    • Què us ha sobtat més?
    • Havíeu anat abans a algun acte amb un escriptor?
    • Havíeu tingut mai un escriptor tan a prop? Alguns éreu a primeríssima fila i tot!

    Deixeu-ne un comentari en aquesta entrada.

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    La descripció de persones Si ja m’has lliurat el text del còmic i te l’he tornat comentat, aprofita per millorar-ne tot el que calgui.
    Les comparacions i les metàfores Activitat 3 (pàg. 272)
    Text descriptiu Si encara no ho has fet…Després d’haver ampliat amb elements descriptius un fragment d’un conte de Quim Monzó, incorpora’ls al text. Un membre de cada parella ha de deixar-lo en aquest document perquè tots els puguem llegir.
    Per introduir el text en el document només cal que:1. Vagis a l’enllaç anterior.2. A la barra superior, vés on diu “Modificar documento”.

    3. Fes clic a “Editar en Word online”. Ara ja pots escriure-hi.

     

    Article complet

  • S3 – sessió 9 (dimarts 28 d’octubre)

    05-500x130

     

    Hola,

    medium_9238885371 (1)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    photo credit: markchadwickart via photopin cc

     

    Espero que no estigueu gaire embolicats amb els pronoms febles, que han estat el plat fort d’avui. Us penjo, però, tot el que hem fet.

    Encara que ja teniu l’exercici de pronoms febles en paper, us en penjo un en blanc per si el voleu repetir i així practicar. També us hi poso les solucions per si algú no ha vingut a classe.

     

          A CLASSE     
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Les nasals Pàg. 108 correcció exercicis 1, 2
    Pronoms febles CD+CI Pàg. 86-87-88-89-90 exercici fotocopiat i solució.

     

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    L’article d’opinió

    Aquí teniu les solucions de l’exercici que vam fer dijous passat de pronoms febles.

    Espero que us arribin a agradar tant com a mi.

    Maria

    Article complet

  • S1 matí – 9a sessió (dilluns, 27 d’octubre)

    qhr-transparent

    “Reescrivim un conte de Quim Monzó: com són la ciutat llunyana, l’hotel, l’habitació i el riu del conte Vida matrimonial?”

     QUÈ HEM FET AVUI?

    – Correcció col·lectiva: accentuació, puntuació, -ss-, -ig, l·l, la terminació -es de plural, formes verbals (el gerundi vivint), l’apòstrof, lèxic, etc.

    – Hem repassat les regles bàsiques de l’accentuació, de la E i de la O, i hem vist casos especials d’accentuació (mots de pronúncia dubtosa). Pàg. 294-297. L’accent diacrític ja el vam veure la setmana passada (pàg. 298).  

    Text descriptiu de persones:  heu retornat al seu propietari el text del seu perfil amb els errors marcats. Hem comentat alguns dels errors que hi heu trobat.

    Si us ha agradat això de trobar errades en un text, us recordo que podeu enviar-me una fotografia d’un rètol o d’un text mal escrit per a la secció “Els atrapaerrades” (amb una breu explicació de l’errada i la forma correcta corresponent). Podeu llegir la informació d’aquesta secció del blog clicant sobre aquesta fotografia.

    Us podeu arribar a convertir en autèntics atrapaerrades

    photo credit: Kaptain Kobold via photopin cc

    photo credit: Kaptain Kobold via photopin cc

    - L’adjectiu: repàs de la flexió de l’adjectiu (pàg. 117-119) i correcció dels exercicis 1 (fins a la lletra h)  i 2, pàg. 119. Per parelles heu resolt l’ex. 6, pàg. 120.

    - Text descriptiu de lloc: per grups heu començat a fer una pluja d’idees de la descripció d’algun dels llocs que surten al conte “Vida matrimonial”, de Quim Monzó: la ciutat, l’hotel, l’habitació i  el passeig del riu. Hem tingut en compte aquestes qüestions: quins elements hi ha, on són i com són. I hem consultat els adverbis de lloc (pàg. 231). Podeu llegir el conte complet al llibre El perquè de tot plegat.

    small__4760422946

    photo credit: Thomas Hawk via photopin cc

    DEURES

    Accentuació: llegir en veu alta  les paraules de pronúncia dubtosa de la pàg. 297. Ex. 3, pàg. 299.

    Podeu fer més activitats relacionades amb l’accentuació en aquest enllaç d’Itineraris d’aprenentatge (dins de vocalisme  a la columna de l’esquerra).

    A més, podeu llegir aquesta entrada del blog Rublicatus 2.0 sobre la pronunciació de la paraula “Ebola”. És plana o esdrúixola?

    - L’adjectiu: ex. 1, pàg. 119 (acabar-lo).

    Descripció del vostre personatge de còmic o de dibuixos animats preferit (d’unes 150 paraules) Llegiu abans les descripcions de la Leovigilda i l’Hermenegilda.

    Resum d’unes 80 paraules de l’autoretrat de Josep Pla, d’acord amb les pautes donades (text del Quadern gris).

    - Lectura en veu alta del text “El Kurdistan turc amb motxilla”. Pendent de corregir.

    US INTERESSA…

    Recordeu que demà podeu tenir l’oportunitat de veure l’escriptor Quim Monzó a l’Hospitalet, a les 19h, al Centre Municipal de Creació Multimèdia de l’Hospitalet (carretera de Collblanc, 69), en el context de la Gimcana de les LLengües 2014.

    Per cert, ja us hi heu inscrit? Podeu fer-ho individualment o en grup! Hi ha premis molt i molt interessants…

    Bona feina i bona setmana!

    Article complet

  • S3-sessió 8 (dijous 23 d’octubre)

    05-500x130

          A CLASSE     
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Els pronoms febles 1 frase cadascú per posar-hi el pronom. Aquí les teniu totes.
    Les oclusives Pàg. 106-107 Ex. 1, 4 correcció
    La crítica literària Pàg. 24, 25 Ex. 5, 6, 7, 8 i 9
    La sinopsi Pàg. 26, 27 Ex. 10, 11
    Les nasals Pàg. 107

     

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Les nasals Ex. 1, 2 pàg. 108Quadern ex. 1, 2, 3 i 4 pàg. 23
    La crítica Escriure un text d’unes 180 paraules sobre una crítica literària, de teatre, d’una exposició…

    Extra de pronoms febles.

    Una companya vostra, la Lourdes, m’ha fet arribar aquesta graella resum sobre els pronoms febles. Us la penjo per si us pot ser útil. Són dos documents.

    Graella pronoms febles 1

    Graella pronoms febles 2

    A més, us penjo les solucions de l’exercici de pronoms febles de dimarts passat.

     

    medium_2443273570

     Us recordo que l’exercici puntuable el farem dijous vinent, 30 d’octubre. Es tractarà d’escriure un article d’opinió d’esprés d’escoltar una entrevista amb un personatge mediàtic. Si voleu saber alguna cosa més d’aquest personatge, podeu anar a la conferència que farà dimarts 28 d’octubre, a les 19 h, a la Torre Barrina (parc de la Marquesa), dins del marc de la Gimcana de les llengües.

    Article complet


1 FOTO NOVA


PARTICIPA EN LA GIMCANA!


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE



TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

S1matí

S1tarda

S3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta