• S1 tarda | Sessió 15 (dijous 20 de novembre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Dictat
    El text narratiu  39-40 Lectura en veu alta. Comentaris sobre aspectes que cadascun de vosaltres ha de tenir en compte.
    La puntuació dels diàlegs.
    La descripció de llocs Hem fet el text avaluatiu sobre la descripció de llocs.

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    El text narratiu: l’anècdota Explica per escrit alguna anècdota que t’hagi passat o que hagi passat a algú que coneixes. Només 1 condició: ha d’incorporar un diàleg. Si vols llegir més informació sobre l’anècdota, pots llegir la pàgina 44. Tot i que s’hi tracta l’anècdota com a text oral, hi trobaràs indicacions que també et serviran per fer-ho per escrit.

     

    Article complet

  • S1 matí – 16a sessió (dimecres, 19 d’octubre)

     

    05

    “Explica’ns una anècdota! Qui n’és el protagonista? Què va passar? Quan i on va tenir lloc? Com més divertida, millor!”

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    Dictat de la descripció d’un objecte. Es tracta d’un text que descriu una objecte artístic de  Joan Brossa: una banyera. Hem aprofitat el text del dictat per introduir la descripció d’objectes: substantius i adjectius per descriure el color, la forma, la textura… Hem repassat els elements comuns dels textos descriptius, però, també hem parlat d’altres aspectes del dictat: l’ortografia de la A/E i de la O/U i els signes de puntuació.

    Podeu corregir el dictat clicant en aquest enllaç.

    small__15180146630 (1)

    Com és la banyera de Joan Brossa? photo credit: Peter Kurdulija via photopin cc

    – Retorn i comentari de les descripcions del vostre barri.

    Accentuació i dièresi: correcció de l’ex. 5, pàg. 303.

    Ortografia de la vocal neutra (A/E): introducció i casos rellevants (pàg. 285-286).

    Puntuació: el punt i coma (pàg. 20) . Correcció de l’ex. 7, pàg. 23.

    El substantiu: el gènere (pàg. 112 i 113).

    - El text descriptiu de lloc: anàlisi del poema “D’una terra” (VI),  de Joan Vinyoli. Prèviament, una alumna ens ha explicat el perfil biogràfic del poeta, que ha inclòs una descripció física i del caràcter.

    Per parelles heu hagut de descriure un paisatge estretament vinculat amb una etapa de la vostra vida.

    DEURES

    – Ex. 9, pàg. 24 (puntuació).

    – La vocal neutra: llegir en veu alta la llista de mots femenins acabats en -e (pàg. 285) i repassar les terminacions verbals (pàg. 286).

    – Repassar els connectors (pàg. 25)

    Descriure un objecte que estigui vinculat a un viatge que hàgiu fet o a un fet important de la vostra vida: pluja d’idees, esquema, llista d’adjectius, etc. Cal que tingueu en compte aquests paràmetres: forma, color, mida, textura, l’estil, estat, matèria i per a què serveix.

    – Cal que feu una pluja d’idees i un esquema a partir d’una anècdota personal o d’una tercera persona que conegueu (text narratiu). Podeu consultar les pàgines 44 i 45.

     US INTERESSA…

    – Recordeu que dimecres, 26 de novembre, hi haurà l’avaluació de l’expressió escrita de la descripció d’un lloc. Podeu aprofitar per llegir la descripció del barri de Can Serra d’ una companya del curs.

    – Podeu practicar la conversa en català en el taller Llegir per parlar, llegir per aprendre, dedicat a l’Any Vinyoli (dies 27 i 28 de novembre, a les 19.30 al CC de Sant Josep, i a les 10.30 al CNL de l’Hospitalet, respectivament).

    Per a més informació, cliqueu aquí.

    Bon cap de setmana i bon viatge al món dels records!

    medium_11253468756

    photo credit: DanielJPHadley via photopin cc

    Article complet

  • S1 matí – Com és el teu barri?

    “Com és teu el barri? I la gent que hi viu? Quines sensacions et transmet?”

     

    Una alumna del grup de Suficiència 1 del matí ens ho explica en aquest text. Us el transcric perquè pugueu repassar la descripció de llocs. Fixeu-vos en la distribució del text en paràgrafs, en els connectors i en els signes de puntuació.

     

    El barri de Can Serra 

    El meu barri és Can Serra. Pertany a l’Hospitalet de Llobregat i és una de les zones més elevades de la ciutat respecte al nivell del mar. És un barri eminentment urbà, però, abans hi havia molts camps. L’onada migratòria dels anys seixanta va provocar un gran canvi en el paisatge: s’hi van construir edificis alts, grans i vistosos.

    Can Serra té serveis de transports públics: el metro, el tren i l’autobús local. També disposa del mercat municipal. És petit i amb un ambient  que transmet proximitat, encara que no té massa afluència de gent. El barri té un Centre d’Atenció Primària modern i reformat des de fa poc temps, i disposa d’escoles públiques i d’instituts. Per a  l’oci el barri compta amb dos parcs: el parc de Can Buxeres, envoltat d’arbres grans, alts, i amb amples camins per passejar i bancs per relaxar-se; i el parc de les Planes.

    La majoria de la població del barri és espanyola; tanmateix, en l’actualitat la població de procedència estrangera ha augmentat. Tota la vida he viscut en aquest barri, de manera que quan passejo pels carrers em trobo amb un ambient coneguti  familiar. És un barri que em transmet tranquil·litat. Els veïns són acollidors i alegres.

    Les vistes des del meu balcó són panoràmiques i precioses, ja que puc veure tot Barcelona. A la dreta hi ha el mar Mediterrani, enfront hi ha la muntanya de Montjuïc i a l’esquerra, el Tibidabo.

    Text redactat per Eva R.

    medium_8504198866

    I com és el teu barri? photo credit: JAPG 1100D via photopin cc

    Article complet

  • S1 tarda | Sessió 15 (dimarts 18 de novembre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    La descripció de llocs Retorn i comentari de textos
    La descripció de llocs Hem sentit alguns dels àudios que vau preparar per acompanyar el vídeo sobre Burano. Més avall us poso els enllaços perquè els escolteu juntament amb el vídeo.
    L’accentuació i la dièresi 302-303 Correcció de les activitats 3, 4 i 5
    El text narratiu Redacció d’un conte conegut en petits grups però canviant-ne el final.

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    La descripció de lloc Revisa el vocabulari, l’organització del text i els recursos per descriure un lloc. Dijous 20 farem l’activitat avaluadora d’aquest tipus de text.

     

    Aquí us deixo de nou el vídeo sobre Burano i els textos que heu enregistrat alguns de vosaltres. Quin us agrada més? Per què? Quin és més descriptiu? Quin s’ajusta més a les imatges? Podeu deixar la vostra opinió als comentaris d’aquesta entrada.

    Pictures of Burano from John @ Workstation • Amsterdam on Vimeo.

    Us recomano que abaixeu el volum del vídeo per poder escoltar les locucions. Per reproduir-les, feu clic a l’inici de la barra de reproducció, a l’esquerra del temps. No es veu el signe del play, però hi és.

    Àudio de la Maria

    Àudio de l’Alícia

    Àudio de la Vanessa

    Àudio de la Isabel

    Àudio de l’Evelin

    Àudio del Diego

    Àudio de la Liz

    Àudio de l’altra Rosa

    Àudio de la Sara

    Àudio de la Sole

    Article complet

  • S3 – sessió 15 (dimarts, 18 d’octubre)

    05-500x130

     

    medium_3137384143

    photo credit: mikelo via photopin cc

     

    Avui ha sigut un dia especial. Hem dedicat tota l’estona a fer el debat que servirà per a la nota de curs. Com que tots ho heu fet molt bé, i no s’ha quedat amb res en concret, ja que les dues postures han estat molt ben argumentades, ara heu de fer un escrit per publicar a la revista local sobre la vostra postura a partir del personatge que us ha tocat interpretar. Aquesta vegada l’extensió ha de ser més curta, d’unes 100 paraules. Això vol dir que heu de fer un esforç de síntesi perquè quedi clara la vostra postura.

     

     

    Article complet

  • S1 tarda | El meu poble o ciutat

    Aquí teniu un parell dels textos que vau redactar per descriure un poble, un carrer o una ciutat.

    linialila_transparent


    El meu carrer

    Podríem dir que, tot i que no hi visc, m’hi passo més hores que al barri Sanfeliu, de manera que “el meu carrer” és el carrer Girona, i, com que Barcelona és molt gran, l’illa entre Ronda de Sant Pere i Casp, més concretament.

    El carrer Girona de Barcelona és d’aquells del Pla Cerdà que va de mar a muntanya. Podeu mesurar-lo, si voleu. Fa els vint metres preceptius de l’Eixample. S’estén des de la complexa trobada de Ronda de Sant Pere, Alí-Bey i la plaça on hi ha l’estàtua a Rafael Casanova i on fan un concurs de xiulades a polítics cada any, fins al carrer Còrsega, ben amunt, a tocar del barri de Gràcia.

    Potser no cal ni dir que es troba totalment urbanitzat, amb voreres d’uns cinc metres, del panot habitual a la ciutat, vorades de formigó, escocells amb plataners i fanals recentment substituïts per d’altres amb làmpades “LED”. És un d’aquells carrers atrafegats, sovint col·lapsat pels cotxes, però de nits abandonat pels oficinistes i comerciants.

    El furor quotidià no deixa assaborir l’espectacle de les façanes, sovint de més de cent anys. Totes iguals i totes diferents, esperant l’ull expert. El poema arquitectònic, com el bon vi, precisa del paladar fi per completar-se.

    Text escrit pel Mario

     

    Un racó que es diu Corçà

    Anem en cotxe per la C-12 direcció Àger des de Balaguer. Quan falta un quilòmetre per arribar a la nostra destinació agafem, un trencall a mà esquerra cap a l’interior del Montsec. Després d’uns minuts conduint arribem a les envistes de Corçà.

    Corçà és un poble situat a prop de la frontera amb Aragó. El fet més diferencial d’aquest poble és que està construït a sobre d’una gran roca i el seu entorn està marcat per les imponents parets rocoses i escarpades del Montsec. La carretera que hi arriba no és gaire bona, però el paisatge és bellíssim. Per una banda, camps perfectament conreats plens de cereals, olivers i ametllers. Per l’altra banda, pins i alzines joves i velles, que donen un color verd difícil d’oblidar.

    Imatge: Ainhoa from Catalunya - Corçà des de ca l'Hereuet via Wikipedia.org

    Imatge: Ainhoa from Catalunya – Corçà des de ca l’Hereuet via Wikipedia.org

    Com a poble, té alguns fets característics. Corçà va ser un poble miner amb una població acollidora. Allà hi havia botigues, col·legi i fondes plenes de gent alegre. Però, quan la mina va tancar als anys 70, la població va disminuir molt i la gent va haver de marxar a buscar feina a una altra banda. Avui en dia, Corçà té deu habitants empadronats i moltes de les cases de pedra estan abandonades. Ja no hi ha col·legi ni botigues. Els seus carrers animats s’han convertit en carrers deserts.

    Aquest canvi que sembla dolent és, a la mateixa vegada el seu punt fort. A Corçà trobes tot el que la gran ciutat ens ha robat: tranquil·litat, un cel lluminós i blau i, per mi el més important, temps per trobar-nos a nosaltres mateixos.

    Text escrit per l’Ángel

    Article complet

  • Llegir per parlar, llegir per aprendre

    Llegir per parlar Vinyoli

    Article complet

  • S1 matí – 15a sessió (dilluns, 17 de novembre)

     

    05

    “Qui no ens ha dit la veritat? Qui ha fet una descripció brillant d’un paisatge a partir d’una fotografia mentidera?

     

    QUÈ HEM FET AVUI?

    Retorn de l’expressió escrita d’avaluació de curs (descripció d’un/a company/a de classe). Èmfasi en els errors d’accentuació i apòstrof.

    – Repàs del procés de redacció d’un text (pàg. 9-11) i de les propietats textuals (pàg. 18-21). Èmfasi en l’ús correcte de la puntuació i dels connectors.

    – Correcció dels deures sobre els dos punts. Hem acabat de puntuar totes les frases de la fotocòpia que us vaig passar el dia anterior (vegeu l’apartat dels deures).

    – Activitat “La fotografia mentidera”. S’ha repartit una fotografia a cadascú amb un espai o un paisatge per descriure. Només en dos casos hi havia una fotografia en blanc.   Tothom ha hagut de sortir davant de la resta dels companys a descriure la fotografia que li ha tocat, de manera que ningú no descobrís la mentida.  Cadascú ha disposat de 10 minuts per preparar-se la descripció (pluja d’idees, adjectius, la disposició dels elements, etc.).

    I ningú no ha descobert cap dels companys que ha dit una mentida! Ha estat tot un èxit, perquè tots dos han fet una descripció brillant!

     

    medium_10858502015 (1)

    “A qui li ha tocat la fotografia mentidera?” photo credit: . SantiMB . via photopin cc

     

    DEURES

    – Puntuació: ex. 7, pàg. 23.

    Puntua aquestes oracions:

    1) Cal adjuntar-hi aquesta documentació certificat de naixement certificat de matrimoni i certificat mèdic.

    2) Cal menjar verdura, carn, peix..

    3) Cal menjar de tot verdura, carn, peix…

    4) Cada lot de Nadal consta dels productes següents quatre barres de torrons, dues ampolles de cava i una llauna de fruita tropical.

    5) Cada lot de Nadal consta de dues ampolles de cava, d’una capsa de neules i de tres torrons.

    S’han d’evitar els dos punts que  són innecessaris, com, per exemple, entre un verb  i el seu complement (per exemple: “Venem fruita, verdura i queviures”).

    – Lectura de la llista dels connectors de la pàg. 25.

    – Text narratiu: pluja d’idees i esquema d’una anècdota personal (o referida a un amic, un conegut, un familiar…).

    MOLT IMPORTANT! Dimecres, 26 de novembre, hi haurà l‘avaluació de l’expressió escrita de la descripció d’un lloc.

     

    Bona setmana i bones anècdotes!

    Article complet

  • S3 – sessió 14 (dijous 13 de novembre)

    05-500x130

          A CLASSE

         

    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Preposicions 93 Correcció ex. 1 i 2
    Preposicions Exercicis fotocopiats
    Pronoms febles 92 Fet ex. 2 i ex. Fotocòpies
    Marxem o ens n’anem? Exercici fotocopiat

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Preposicions Fotocòpia ex. 2

    Aquesta vegada no teniu gaires exercicis per fer perquè uns heu de preparar la intervenció oral i heu de penjar la vostra carta al director a l’espai que teniu reservat a l’entrada del dia 11 de novembre. 

     

    medium_4269475415

    photo credit: dvdgmz via photopin cc

     

     

     

     

     

     

    Article complet

  • S1 tarda | Sessió 14 (dijous 13 de novembre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Voluntariat per la Llengua En Toni ens ha explicat què és i com funciona el Voluntariat.
    Els diftongs i la dièresi  300-301 Revisió dels casos en què cal posar dièresi i els casos en què ens l’estalviem. Activitat 2 (pàg. 302)
    La descripció de llocs Descripció oral d’un espai: la imatge mentidera

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Els diftongs i la dièresi Activitats 3 i 4 (pàg. 302)
    Activitat 5 (pàg. 303)
    Posem veu al vídeo Mira el vídeo sobre l’illa de Burano (1 minut 30′) i prepara’n el text que acompanyarà les imatges, de manera que el que expliquis s’exposi en l’ordre que apareix en el vídeo.
    Inicia el vídeo i llegeix en veu alta unes quantes vegades el text que has preparat, per comprovar que el text va més o menys alhora amb les imatges. Fes pauses, si cal.
    Quan creguis que tens prou seguretat en la lectura, enregistra la teva locució. Pots fer-ho de 2 maneres:
    A. Fes-ho amb l’opció d’enregistrament de veu del teu telèfon mòbil. Quan acabis, envia’m l’arxiu que has enregistrat per correu electrònic.
    B. Entra a Vocaroo i enregistra la teva intervenció clicant a “Click to record”. Et cal, en aquest cas, disposar d’un ordinador amb micròfon. Quan acabis, fes “Click to stop” i “Click here to save”. Copia l’enllaç http de la finestra que s’obre i envia-me’l per correu electrònic.

     

    EXEMPLE:

    He enregistrat una locució per a aquest vídeo de Roma perquè vegis quin exercici demano. Fes clic aquí per a sentir el text i alhora reprodueix el vídeo.

    Roma Capitale from Tom Mckie on Vimeo.

     

    El vídeo sobre Burano del qual has de fer la locució:

    Pictures of Burano from John @ Workstation • Amsterdam on Vimeo.

     

    ACTIVITATS DE REFORÇ
    Per treballar Material Activitats
    La dièresi Itineraris Pots fer les activitats corresponents a la dièresi (les veuràs al marge esquerre de la pantalla).

    Article complet


1 FOTO NOVA


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


PARTICIPA EN LA GIMCANA!


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE



TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

S1matí

S1tarda

S3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta