• PER NADAL, CADA OVELLA AL SEU CORRAL

    Una de les tradicions de Nadal més viva la Nit de Nadal a les cases catalanes és fer cagar el tió. Us deixo aquí la lletra de la cançoneta que fem servir a casa meva per complir aquesta entranyable tradició:

    “Parenostre del tió, per Nadal que Déu ens do. Ara vénen festes, festes glorioses. Dones curioses, renteu els plats. Renteu-los bé, que Nadal ja ve. Tirarem gallina a l’olla, un ala de moixó. Torró d’avellana, torró de pinyó. Caga, tió, si no et donarem un cop de bastó!”

    Tant de bo el Tió us cagui tot allò que necessiteu! Això sí, recordeu-vos d’alimentar-lo com cal uns dies abans!

     

    tió

     photo credit: David Llopis via photopin cc

    També us deixo aquí un dels contes d’en Joan Barril, L’endemà de Reis. Espero que us agradi!

     

    Espero que tingueu un bon Nadal i una excel·lent entrada d’any!!

    Article complet

  • S1 matí- 21a sessió (dimecres, 10 de desembre)

    05

    “Heus aquí un gos, heus aquí un gat, aquest curs ja s’ha acabat!”

     

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    Ortografia de la O/U: explicació dels pseudoderivats (home- homenot- humanitat, volcà- vulcanòleg…) i correcció de l’exercici 2, pàg. 292.

    Les conjuncions: explicació de la diferència entre “perquè” i “doncs” i entre “sinó” i “si no”. Ex. 7, pàg. 210 i correcció de l’ex. 9, pàg. 211.

    Les perífrasis verbals: la perífrasi d’obligació i la de probabilitat, pàg. 154 i 155. Èmfasi en els errors més freqüents.

    Avaluació de l’expressió escrita (narració d’un viatge i explicació d’una petita anècdota).

    I per acabar el curs, aquí teniu els finals alternatius d’alguns contes tradicionals que vau pensar en grups. Els textos estan redactats pel responsable de cada grup. Podeu llegir-los en aquest enllaç. Ja veureu que tenen un final molt solidari…

     

    small__3881038947

    De qui és aquesta sabata? photo credit: Antonio Rull via photopin cc

     

    MOLT IMPORTANT!

    Dilluns, 15 de desembre, lliurarem les notes i comentarem individualment com ha anat el curs.

    A més, recordeu que també farem la matrícula per al trimestre que ve.  Si teniu dret a alguna reducció en el preu, porteu el document que ho acrediti.

    I ara que el curs ja s’ha acabat, us convido a escoltar i… a cantar aquesta bonica nadala de Josep Thió, interpretada per diversos cantautors.

    thumbn_5310956388

     

      Bones festes i un millor 2015 per a tothom! 

     

     

    Article complet

  • S1 tarda | BON NADAL

    El Nadal aconsegueix que hi hagi persones a qui els agrada molt i se sentin molt alegres però que també n’hi hagi que detestin aquestes festes. Tant si ets dels uns com dels altres…

    BON NADAL!

     

    Article complet

  • S1 tarda | Sessió 21 (dimarts 9 de desembre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Revisió ortogràfica Repàs d’algunes qüestions ortogràfiques en parelles.
    El text narratiu Redacció del text narratiu avaluable.

    Dijous 11 de desembre lliurarem les notes i comentarem individualment com ha anat el curs. Per això, us recordo que hem dividit la classe en dos grups:

    De 18.45 a 19.45 vindreu…

    1. el Diego
    2. la Sole
    3. la Yolanda
    4. la R. Salvador
    5. la Isabel
    6. la Sara
    7. la Liz
    8. l’Alícia
    9. la Carmen

    De 19.45 a 20.45 vindreu…

    1. l’Ángel
    2. l’Evelin
    3. el Mario
    4. la R. Sánchez
    5. el José Luis
    6. la Vanessa
    7. la Maria

    Recordeu que també farem la matrícula per al trimestre que ve. Si teniu dret a alguna reducció en el preu, porteu el document que ho acrediti.

    Article complet

  • S1- sessions 19 i 20 (dilluns, 1, i dimecres, 3 de desembre)

    05

     

    “El curs s’acaba: què ens cal acabar, reforçar i repassar? Vegem-ho!”

     

    QUÈ HEM FET DE NOU DURANT AQUESTA SETMANA?

     Dilluns, 1 de desembre

    - Dictat d’una anècdota per repassar-ne les característiques. Podeu corregir-lo en aquest enllaç. A més, podràs llegir-hi l’anècdota sencera.

    – Retorn i comentari de les anècdotes i les cròniques de viatge.

    – Explicació teòrica de les característiques del text narratiu. Pàg. 39-40 i 44 i 45.

    Podeu llegir-ne exemples redactats per companys de classe en les dues entrades anteriors del blog (anècdota i crònica de viatge).

    Èmfasi en les qüestions que cal revisar un cop redactada una expressió escrita: l’accentuació, l’apòstrof i la puntuació de les frases.  Recordeu que abans cal distribuir les idees  en diferents paràgrafs, d’acord amb el contingut temàtic (cada paràgraf correspon a una idea).

    Podeu repassar l’accentuació en aquest enllaç d’Itineraris d’aprenentage. Mireu la columna de l’esquerra. Si voleu repassar l’apòstrof, cliqueu aquí.

    Podeu repassar els signes de puntuació a les pàg. 20 i 21  del llibre.

    – Correcció de l’activitat 9, pàg. 24 (puntuació).

    – Repàs de la vocal neutra i explicació de l’ortografia de la O/U: pàg. 290 i 291. Ho acabarem a la sessió del proper dimecres.

    El nombre del substantiu (canvis ortogràfics). Pàg. 113 i 114.

     

    medium_8671399450

    Quin tip de treballar que ens hem fet! photo credit: JD Hancock via photopin cc

     

    Dimecres, 3 de desembre

    Text narratiu oral: explicació d’acudits en grups amb l’ús de marcadors temporals (connectors). Aquesta activitat ens serveix, al mateix temps, d’escalfament i de distenció per a l’avaluació de l’exposició oral posterior.

    – Simulacre de les exposicions orals sobre la novel·la llegida.

    Exposició oral individual sobre el llibre: descripció d’un personatge, explicació d’un final alternatiu i lectura d’un fragment. El llibre més llegit en tot el grup classe ha estat Una família fora de sèrie, de Sílvia Soler.

    Enhorabona per les exposicions! Algunes… amb un final alternatiu ben original!

     

    DEURES

    – Ex. 2, pàg. 292 (ortografia de la O/U).

    Repassar el text narratiu i parar atenció a totes les correccions i els comentaris dels treballs retornats. Podeu rellegir els treballs dels companys de les dues entrades anteriors del blog.

    Activitat sobre contes populars: un membre de cada grup ha d’escriure un final alternatiu per al conte triat pel grup. Escriviu el vostre final en aquest document de Word. De moment, com que el servidor no em funciona, podeu afegir el vostre final en forma de comentari en aquesta mateixa entrada. Escriviu només el vostre nom i la inicial del cognom, a més del nom del conte.

    Dimecres, 10 de desembre, farem l’avaluació del text narratiu, l’última del curs!

     

    Bona setmana i bon trajecte de final de curs!

    Article complet

  • S1 matí – Ens expliques un viatge?

    Una altra modalitat del text narratiu és la crònica de viatge. Es tracta de l’explicació d’un viatge des de diversos punts de vista: cronologia dels llocs visitats, descripció d’algun paisatge, ciutat…, explicació d’alguna anècdota, curiositat, impressions i sensacions que ens transmet un determinat paratge, la gent d’un país…

    Una alumna del grup de Suficiència 1 ens explica el seu viatge a Romania. En aquesta crònica aprofita per fer una breu  descripció dels llocs visitats i  també la d’un objecte  que hi va comprar.

     

    “La cantimplora i el viatge al país del compte Dràcula”

    Fa uns anys, el meu home i jo, d’un dia per l’altre, vam decidir fer un viatge. Vam anar a una agència de viatges a veure què ens oferien i, una setmana després, agafàvem un vol cap a Romania. Recordo aquell viatge amb especial estima, ja que va ser la primera sortida que vam fer a l’estranger.

    La primera impressió no va ser gaire bona, ja que a l’aeroport de Bucarest, capital de Romania, estava ple d’escarabats i la ciutat en si no em va agradar gaire. Els edificies eren alts, de formigó, grisos, molt lletjos i plens de forats de trets a les parets. Tanmateix, sí que em va impactar molt l’edifici del Parlament, el segon més gran del món, fet contruir pel dictador Ceausescu mentre la gent del poble es moria de gana. Aleshores, Romania era un país molt i molt pobre. I recordo haver pensat: Déu meu, on ens hem ficat!

    La resta del viatge va ser genial. Vam fer una ruta amb autocar i vam visitar diferents pobles, tots molt bonics, amb paisatges espectaculars. Les muntanyes dels Carpats eren impressionants. Vam allotjar-nos en diferents hotes, alguns dels quals eren molt luxosos i d’altre, no tant…

    medium_3637372024

    El castell de Bran… o del compte Dràcula (Romania) photo credit: www.atravesdemisojos.net via photopin cc

    El que més em va agradar de tot van ser els dos castells que vam visitar. Un era el castell de Peles, increïblement gran, preciós i molt opulent i l’altre, el castell de Bran, més conegut com el castell de Dràcula, també enorme i bonic.

    En aquest últim castell vaig comprar una cantimplora que em va cridar l’atenció perquè estava feta a mà i la vaig trobar molt original. És rodona, amb l’interior de vidre, però per fora és tota de fusta de color de roure. A la part central té unes sanefes molt boniques fetes a mà. El tap té forma de bolet i uns cordons de cuir fan la funció de nansa. Té un suport en forma de pont, que fa que s’aguanti dreta.

    Text escrit per Consuelo G.

     

    Article complet

  • S1 tarda | Un parell de contes

    Un parell de contes per a un cap de setmana llarg. Espero que us agradin:

    La padrineta

    (per Noemí Caballer)

    La bella dorment polonesa

    (per Laura Rodríguez)

    Article complet

  • S1 tarda | Sessió 20 (dijous 4 de desembre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    El text narratiu Revisió del text elaborat a partir de les imatges de la pàgina 42: estructura, puntuació i ortografia.
    El text narratiu Redacció i lectura de textos narratius elaborats en petits grups a partir de les suggerents fotografies de Chema Madoz.

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    El text narratiu Si algú no ha fet l’activitat, encara la pot fer i enviar-me-la per correu electrònic:

    Escolliu un dels quadres de la pàg. 42 i redacteu la història que podria il·lustrar la pintura escollida (150 paraules). Us podeu imaginar que l’escena del quadre és l’inici o el final de la història, per exemple.
    Us pot ser útil a l’hora de plantejar el text i de revisar-lo, seguir les pautes de la pàg. 43.

    Revisió Reviseu tots els textos que heu elaborat en aquest curs i fixeu-vos en quins errors són els més habituals. Busqueu el vostre top ten. Així podreu evitar-los més fàcilment.
    Atenció! Dimarts dia 9 de desembre (última sessió de classe) farem la darrera activitat d’avaluació, centrada en el text narratiu.

     

     

    ACTIVITATS DE REFORÇ
    Per treballar Material Activitats
    L’ortografia i la pronúncia de la o i la u en posició àtona Itineraris Pots fer les activitats corresponents a aquest aspecte ortogràfic.
    L’ortografia i la pronúncia de la o i la u en posició àtona Parla.cat Suficiència 1 – Unitat 2 – Bloc de fonètica i ortografia – Activitats 1, 2, 3, 4, 5 i 6.

     

    Article complet

  • S3 – sessió 20 (dijous 4 de desembre)

    05-500x130

    medium_8590885900

    photo credit: kjetikor via photopin cc

     

     

    I ja s’ha acabat el curs! Per a alguns de vosaltres el camí ha siguit llarg, per a uns altres, més curt, però espero que per a tots hagi estat profitós. Per a mi ha estat un plaer poder ser la vostra mestra.

    Ens veiem dimarts 9 de desembre, a les 8.30 h, a classe, per tal de fer la prova final. Si us plau, sigueu puntuals.

     

    Bon cap de setmana,

     

    Maria

    medium_158945134
    photo credit: Joan Puigcerver via photopin cc

    Article complet

  • S1 – Ens expliques una anècdota?

    Com sabeu, una de les modalitats del text narratiu és l’anècdota. A qui no li ha passat un fet digne de recordar? A qui no li agrada tornar a explicar aquell fet surrealista que li va passar en un viatge?

    Dos companys de classe ens expliquen aquestes divertides anècdotes que, de ben segur, us faran arrencar un bon somriure.

    Text 1 

    “Com ser famós i no morir en l’intent”

    Un matí d’un dia qualsevol porto el meu fill al col·legi. Estic a punt d’entrar al món de la fama gairebé sense adonar-me’n…

    El barri està ple de cartells publicitaris amb imatges de candidats de les properes eleccions generals. De sobte, un dels pares d’un alumne, que està mirant cap amunt en direcció als anuncis, em crida molt convençut:

    – No et preocupis, Lluís, tens el meu vot!- I assenyala amb el dit la foto d’un candidat.

    És aleshores que m’adono de la semblança física entre tots dos:  ell és el meu doble i jo sóc el seu!

    Les meves desventures no acaben aquí. En arribar a la feina ho comento a un company de despatx: cras error! En poques hores i amb l’ajuda de còmplices, escaneja una foto meva en un dels fullets publicitaris del candidat i la substitueix per l’original. No cal dir que la passeja per tota l’empresa…

    Però el malson tampoc no acaba aquí. Anant en metro amb la meva fills ens trobem un enorme cartell publicitari del meu desconegut germà bessó.  La meva filla vol fer-me una foto  i la gent dels passadissos em miren pensant que sóc el de l’anunci. Durant els dies següents hi ha gent que em pregunta per què no em presento al programa Polònia de TV3.

    Finalment, se celebren les eleccions generals i, l’endemà, tot acaba… i torno a ser la persona anònima i normal que sempre he volgut ser.

    Text escrit per Lluís N.

    PD: El que no podia preveure el Lluís  és que aquesta anècdota un dia seria publicada en un blog…

    small__8433815840

    Com dues gotes d’aigua… photo credit: valeng88 via photopin cc

     

     Text 2

    “La maleta” 

    L’endemà de casar-nos el meu marit i jo vam recollir les maletes a casa dels pares i vam marxar cap a Tenerife. Quan ell va agafar la meva maleta va rondinar: “Com pesa! Segur que hi portes mig armari!”.

    Dies abans, la meva sogra havia volgut que jo fos present mentre ella preparava l’equipatge al seu fill. És a dir, que donava per fet que jo el desfaria… I un rave!

    Quan vam arribar a l’hotel de cinc estrelles, vam anar directament a l’habitació per desfer l’equipatge i preparar-nos per anar a sopar. Mentre el meu marit jeia al llit, mandrós, jo, en canvi, vaig penjar la meva roba a l’armari. Jo li anava dient que s’aixequés i s’afanyés, ja que se’ns feia tard. Me’n vaig anar a dutxar i, de sobte, just quan acabava d’obrir l’aixeta, vaig sentir un bram i una paraulota que no repetiré.

    El panorama, en tornar a l’habitació, era dantesc: el meu home seia al llit, mirant al terra, amb les mans al cap i els ulls oberts de bat a bat. Al costat seu, sobre el llit, hi havia la maleta oberta… I sabeu què hi havia a dins? Doncs, una altra maleta, però d’una mida més petita. En definitiva, s’havia endut les dues que eren per desar i la que contenia la roba per al viatge era a Barcelona. Amb raó deia que la meva pesava molt!

    En conseqüència, el meu marit va haver de baixar al restaurant, luxós, on tothom vestia elegantment, amb unes calces meves i la roba informal i suada que havia dut durant el dia. Al dia següent vam anar de compres, és clar!

    Cada cop que ho recordem, riem de valent.  En conclusió, si vols ser ben servit, fes-te tu mateix el llit.

    Adaptació del text de Núria F.

    small__4457576632

    I la meva roba? photo credit: Csutkaa via photopin cc

    Article complet


1 FOTO NOVA


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


PARTICIPA EN LA GIMCANA!


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE



TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

S1matí

S1tarda

S3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta