• S1 matí – 7a sessió (dilluns, 20 d’octubre)

    05

    “A quin riu fa referència la paraula Rubricatus?  Quantes llengües es parlen al món? Què vol dir fer martingales

    QUÈ HEM FET AVUI?

    Avui hem continuat treballant continguts gramaticals, ortogràfics i de lèxic de curs:

    – L‘accent diacrític. Correcció de l’ex. 3, pàg. 296.

    – Ex. 1 i 2, pàg. 299

    Per repassar l’accent diacrític podeu consultar la taula de la pàg. 299.

    – Els signes de puntuació: el punt. Lectura en veu alta de dos textos, als quals faltaven els punts i seguit i els punts a part. Podeu repassar la funció del punt a la pàg. 20. També podeu fer aquestes activitats d’Itineraris d’aprenentatge per repassar la puntuació dels textos (el punt).

    Les comparacions i les metàfores: correcció ex. 3, pàg. 272.

    - L’adjectiu: gènere i nombre. Ex. 3, pàg. 120. Podeu repassar la flexió de l’adjectiu a les pàg. 117-119.

    DEURES

    – Ex. 3, pàg. 272

    – Escriure el vostre perfil a l’entrada anterior del blog (80-100 paraules)

    I per fer escalfar motors de cara a la Gimcana de les Llengües 2014 heu resolt unes preguntes. Si voleu practicar més podeu resoldre aquest qüestionari.

    photo credit: ButterflySha via photopin cc

    Recordeu que demà, a les 19 h, esteu convidats a la inauguració de la Gimcana de les Llengües, a càrrec de Laila Karrouch, al Centre Cultural Tecla Sala. També podeu visitar l’exposició “Català, llengua d’Europa”.

    Us hi esperem!

    Invitació-inauguració-gimcana

    Article complet

  • S1 Tarda | Sessió 6 (dijous 16 d’octubre)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Dictat
    La flexió dels adjectius 120 Revisió de l’activitat 5
    L’article: l’apostrofació i la contracció 122-123 Activitat 1 (pàg. 123)
    Activitat 5 (pàg. 124)
    La lectura en veu alta 89 Lectura d’un fragment del text descriptiu de personatges de còmic

     

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    La descripció de persones D’acord amb la descripció del personatge que has presentat a classe, elabora el discurs que llegiries en l’acte d’homenatge dedicat a la persona que has descrit en grups (150-200 paraules). Et pot servir de guia, l’activitat 1 (pàg. 89). Pots lliurar-me el text…

    1. Per correu electrònic abans de dimarts 21
    2. Dimarts 21

    Si et cal una mostra de discurs d’homenatge, pots consultar aquest. Espero que et serveixi.

    Atenció: si en fer clic en l’enllaç us apareix un codi estrany, torneu a provar d’accedir-hi. Segur que a la segona, anirà la vençuda.

     

     

    ACTIVITATS DE REFORÇ
    Per treballar Material Activitats
    El discurs d’homenatge Parla.catPer poder fer aquestes activitats, cal que vagis a www.parla.cat i completis el formulari d’inscripció. Després, confirma el correu electrònic que rebràs  i inscriu-te al curs Intermedi 2 (modalitat lliure). Intermedi 2 – Unitat 2 –Bloc 2 – Activitats 2, 3 i 7
    L’apostrofació Itineraris d’aprenentatge Aquestes activitats
    La contracció Itineraris d’aprenentatge Aquestes activitats

     

    Article complet

  • S3 – sessió 6 (dijous, 16 d’octubre)

    qhr-transparent

    Hola,

     

    Avui, un cop hem corregit els exercicis de connectors que hi havia, hem començat amb el tema dels pronoms febles.

    Hem fet una activitat col·laborativa per tal de refrescar la memòria i començar a treballar els pronoms.

    Hem fet 5  grups de 4 persones i a cada grup li ha tocat ser expert en un complement.  Amb el que els membres del grup recordaven i alguna ajuda material que jo els he passat, cada grup ha emplenat una graella corresponent al seu complement.

    Després he repartit fotocòpies amb unes frases en què cada grup havia de substituir només el pronom que havien treballat. A cada membre del grup se li ha assognat un número i s’han fet de nou els grups: ara 4 grups de 5 persones, una de cada grup anterior, o sigui, una persona experta en cada complement que ha explicat a la resta del grup les característiques del compelement que li ha tocat treballar. Al final, cada persona ha emplenat una graella resum i ho hem posat en comú tots junts.

    A continuació podeu trobar el material que hem fet servir a classe, la teoria dels complements i les solucions de les substitucions dels pronoms.

    medium_4006230793

     

    Teoria dels complements

    Pronoms febles – exercici

    Pronoms febles – solucionari

    Pronoms febles – quadre resum

     

    Ara teniu tot el cap de setmana per acabar-ho de pair.

    Recordeu que dimarts heu de portar-me l’article d’opinió que hàgiu escrit en funció de l’esquema que heu penjat.

    Bon cap de setmana!

    Maria

     

     

    Article complet

  • S1 matí – 6a sessió (dimecres, 15 d’octubre)

    qhr-transparent“Quin personatge és escardalenc, escanyolit i té un nas aguilenc? Qui és orellut, barbaclòs i cellajunt?

    QUÈ HEM FET DE NOU? 

    – Hem fet el dictat d’un fagment d’una caricatura. Pertany a la novel·la La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda.  N’hem comentat els signes de puntuació. Per corregir-lo, cliqueu aquí. Podeu consultar el text complet en aquest enllaç.

    – A partir de la lectura del text complet d’aquesta caricatura, hem parlat de les característiques d’aquest tipus de descripció: exageració dels trets  d’una persona per produir un efecte grotesc. A més, hem parlat d’autors de la literatura catalana que han escrit caricatures literàries: Narcís Oller,  Pere Calders, Santiago Rusiñol, Josep Pla, Mercè Rodoreda… D’altra banda, com a perfils biogràfics existents en la literatura, hem parlat dels Homenots, de Josep Pla. Són una sèrie de semblances biogràfiques sobre personatges il·lustres del seu temps: Salvador Dalí, Pompeu Fabra, Antoni Gaudí, Jaume Vicens Vives, Pau Casals, Salvador Espriu…

    “Per mi un homenot és un tipus singular, insòlit, una persona que s’ha significat, en una qualsevol activitat, d’un manera remarcable.”

    (Josep Pla, prefaci de la segona sèrie d‘Homenots)

     

    photo credit: Min Master via photopin cc

    - Hem fet la lectura en veu alta de dos textos  (sobre Paco Candel i Joan Vinyoli).  I hem vist les qüestions que cal tenir en compte per fer una bona lectura en veu alta: pàg. 14. Lectura en veu alta per parelles i correcció col·lectiva.

    – Hem parlat de les característiques dels textos escrits per ser dits (pàg. 34) i en grups de 3 heu fet l’exposició oral del vostre personatge a partir de la vostra expressió escrita. Finalment, una companya de classe ha fet la descripció oral de Laila Karrouch.

    DEURES

    – Assaig de lectura en veu alta d’un fragment del Quadern gris, de Josep Pla (autoretrat).

    – Deures pendents: ex.  3, pàg. 272 (comparacions).

    – Penjar el vostre autoretrat (80 paraules) com si es tractés d’un perfil d’una xarxa social en aquesta entrada del blog. No anoteu el vostre nom! (podeu escriure un pseudònim)

    – Per al dimecres 22 d’octubre: escriure la caricatura d’un personatge famós (80-100 paraules).

    T’INTERESSA…

    Recordeu que ja hi ha oberta la inscripció de la Gimcana de les Llengües 2014! Podeu practicar la mecànica de la Gimcana contestant aquestes preguntes.

    Del 21 d’octubre al 4 de novembre, participa a la Gimcana de les Llengües i esbrina-ho tot sobre diversitat lingüística!

    10426541_914809111878977_4214041909579665814_n
    Bona Gimcana i bona feina!

     

     

    Article complet

  • S1 tarda | Qui es mereix un homenatge?

    D’aquests tres personatges, a qui organitzaríeu un homenatge? Per què? Quins són els seus mèrits? Com és aquesta persona?

    Deixa un comentari en aquesta entrada on expliquis la teva tria i els motius per homenatjar-lo.

     

    Malala Yousafzai    photo credit: United Nations Photo via photopin cc

    Malala Yousafzai
    photo credit: United Nations Photo via photopin cc

    Leo Messi photo credit: Thundershead via photopin cc

    Leo Messi
    photo credit: Thundershead via photopin cc

    large_5948087122

    Peret photo credit: Vilanova i la Geltrú via photopin cc

     

    Article complet

  • S1 tarda | Sessió 5 (dimarts 14 d’octubre)

     

    05

    Heus aquí el resum de la primera sessió d’aquesta setmana:

     

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Paraules viatgeres (Gimcana de les Llengües de l’Hospitalet 2014) Hem resolt un parell de preguntes.
    Dictat
    Puntuació 24 Revisió de l’activitat 8
    La flexió dels adjectius 119 Revisió de les activitats 1 i 2
    120 Activitat 6
    La descripció de persones Lectura en veu alta del text La senyora Apòstrof
    Preparació d’un homenatge a un personatge del barri. A partir d’una fotografia, en grups hem determinat qui era, per què es mereixia l’homenatge, com era, quines sensacions ens transmetia… Hem presentat el personatge als companys.

     

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    La flexió dels adjectius Activitat 5 (pàg. 120)
    La descripció de persones D’acord amb la descripció del personatge que has presentat a classe, elabora el discurs que llegiries en l’acte d’homenatge dedicat a la persona que has descrit en grups (150-200 paraules).Et pot servir de guia, l’activitat 1 (pàg. 89).Pots lliurar-me el text…

    1. Dijous 16

    2. Per correu electrònic abans de dimarts 21

    3. Dimarts 21

     

     

    ACTIVITATS DE REFORÇ
    Per treballar Material Activitats
    El discurs d’homenatge Parla.catPer poder fer aquestes activitats, cal que vagis a www.parla.cat i completis el formulari d’inscripció. Després, confirma el correu electrònic que rebràs  i inscriu-te al curs Intermedi 2 (modalitat lliure). Intermedi 2 – Unitat 2 –Bloc 2 – Activitats 2, 3 i 7
    La puntuació Itineraris d’aprenentatge Aquestes activitats

    Article complet

  • Setmana de la Solidaritat

     

    El Centre de Normalització Lingüística de l’Hospitalet participa a la Setmana de la Solidaritat de l’Hospitalet.

    Setmana solidaritat 2014

     

    Del 13 al 19 d’octubre, trobareu una capsa a la tercera planta del Centre de Normalització Lingüística (c/ de la Mare de Déu de la Mercè, 20), on, les persones que ho vulguin, poden deixar les seves aportacions.
    Es necessiten aliments que no siguin de caducitat immediata, preferentment: llegums secs, tomàquet fregit, tonyina o sardines en llauna, oli, caldo en bric, llet, cacau en pols, galetes (tipus Maria), cereals d’esmorzar, etc.

    Trobareu més informació clicant aquí.

    Animeu-vos a participar-hi!

     

    Article complet

  • Et ve de gust anar al cinema?

    Els cinemes Filmax Granvia projectaran la pel·lícula L’endemà, dirigida per Isona Passola. Serà el dilluns 27 d’octubre a les 17.00 h i el preu de l’entrada serà 2,90 euros.

    Si t’interessa assistir-hi, posa’t en contacte amb el teu professor o professora abans del dilluns 20 d’octubre.

    Cartell Lendemà

     

    Article complet

  • S3 – sessió 5 (dimarts, 14 d’octubre)

    05-500x130

    Hola,

    Us envio la feina que hem fet avui i la que teniu per dijous.

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Correcció frases subordinades substantives Pàg. 82 llibre Exercici 2
    Els connectors Pàg. 14Pàg. 15 Exercici 10Exercici 11
    Planificar un article d’opinió Pàg. 13 Tasca 2 (en grup)
    Llegir per parlar Activitat col·laborativa amb els alumnes de l’elemental 2. Llegir per parlar: Paco Candel

     

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Els connectors Pàg. 64-65 (llibre) Exercicis 2 i 3
    Llegir per parlar Pengeu aquí la vostra opinió sobre l’activitat feta. Unes 100 paraules.
    Planificar un article d’opinió Podeu penjar aquí l’esquema que heu fet entre tot el grup. El podeu modificar fins dijous. Després cadascú de manera individual haurà d’escriure el seu article (180 paraules).

    Article complet

  • S1 matí – 5a sessió (dilluns, 13 d’octubre)

    qhr-transparent

    “A classe hi ha un impostor! Sabeu qui és?”

    QUÈ HEM FET AVUI?

    – Hem fet la correcció col·lectiva dels vostres autoretrats físics (publicats a la 2a entrada del blog, del dia 1 d’octubre). Han sorgit temes com l’accentuació, el pronom neutre “lo”, els signes de puntuació, els pronoms febles i el lèxic.

    – Hem acabat de comentar totes fases del procés de redacció d’un text: la redacció de frases i de paràgrafs (textualització) i la revisió del text (pàg. 10-11).

    – I un dia més hem dedicat bona part de la sessió a parlar del text descriptiu: pàg. 82-84 i 88 i 89. Hem corregit els ex. 2 i 3, pàg. 272, sobre comparacions i metàfores.

    – Dins les propietats textuals, hem continuat treballant els signes de puntuació: el punt i la coma (pàg. 20 i 21). Hem comentat 7 casos diferents d’ús de la coma i hem fet una activitat per portar-los a la pràctica. Podeu consultar aquest enllaç per corregir-la.

    – Finalment, hem treballat la descripció oral de personatges famosos mitjançant la incursió a classe d’un impostor. S’han repartit  fotografies de personatges a unes 8 persones de l’aula. Només en una d’aquestes fotografies no hi havia cap personatge. Les persones amb fotografia s’han hagut de preparar durant 5 minuts una descripció física i l’explicació dels fets rellavants de la vida del personatge.  I la persona amb una cartolina en blanc ha hagut d’imaginar-se la descripció d’un personatge fictici. A continuació, després d’escoltar totes les intervencions, hem hagut d’endevinar qui NO tenia personatge assignat.  Hem descobert l‘impostor a partir del llenguatge no verbal: vacil·lació, incoherències, falta de precisió en la descripció, inseguretat, el to de la veu, la mirada… La resta de descripcions han estat molt aconseguides, amb l’ús de metàfores i comparacions. Els personatges descrits han estat Montserrat Caballé, Josep Pla, Picasso, Mercè Rodoreda, Lluís Llach, Salvador Dalí i  Charlie Rivel.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    DEURES

    – Ex. 3, pàg. 296 (accentuació). Pendent de correcció

    – Ex. 3, pàg. 272 (comparacions)

    – Per al dimecres 15 d’octubre: redacció del perfil biogràfic del vostre personatge assignat (Paco Candel, Joan Vinyoli o Laila Karrouch), que inclourà una descripció física i psicològica (d’unes 120-150 paraules). Hi han de sortir 3 comparacions i 1 metàfora referides al personatge.

    – Per al dilluns 20 d’octubre: escriure el vostre autoretrat complet com si es tractés d’un perfil per a una xarxa social (80 paraules). Cal que el pengeu en la propera entrada del blog sense anotar el vostre nom!

    I a la propera classe… parlarem d’“homenots”! Sabeu qui són?

    Bona feina i bona setmana!

     

    Article complet


1 FOTO NOVA


PARTICIPA EN LA GIMCANA!


SEGUEIX-NOS!


TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

S1matí

S1tarda

S3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta