Vet aquí les nostres propostes: això és un CATàleg per triar i remenar.T'oferim llengua a cabassos perquè tinguis recursos per usar-la a tot arreu.

I tu què hi dius? Què et ve de gust? Digues-hi la teva!

Subscriu-te via RSS

  • Llarga vida a la roba!

    Escrit per el 13/3/2014 a les 14.17 h, a: Suficiència 2, Vilanova

    Al grup de Suficiència 2 de Vilanova i la Geltrú hem estat parlant sobre què fem amb la roba en la primera unitat del curs. De resultes de totes les petites habilitats treballades, hem elaborat uns magnífics cartells que, a partir d’ara, cadascú es penjarà a la porta del darrere del lavabo, al capçal del llit dels fills, al damunt de la rentadora…

    Aquí teniu una mostra de les obres creades per a ús particular, però que aprofitem per fer públiques perquè són plenes de bons consells que podem fer-nos nostres.

    Amb quina de totes aquestes recomanacions us quedaríeu?

    Article complet

  • Accentuar és fàcil… si saps com fer-ho!

    Escrit per l'11/3/2014 a les 20.36 h, a: General, Intermedi 2, Intermedi 3

    Alumnes de l’I2 de Ribes,
    Avui hem quedat esgotats, oi? Ens sortien els accents per les orelles, confoníem la dièresi amb la diàlisi… En fi, al final els que no estàvem gaire aguts érem nosaltres! Com hem comentat a classe, us penjo aquesta cançó sobre les normes d’accentuació a veure si ens ajuda una mica a entendre com funciona tot plegat. No sé si fer el vídeo va servir a aquests alumnes d’institut a accentuar millor, però crec que s’ho van passar bé enregistrant-lo. Què en penseu, vosaltres?

    Cançó de l’accentuació

    Article complet

  • Les llengües maternes, un dels tresors d’Alí Babà

    Escrit per el 17/2/2014 a les 10.09 h, a: Activitats del CNL, General, Vilafranca, Vilanova, Voluntariat per la llengua

    Aquesta setmana reprenem un altre cop els cursos i d’aquí a tres setmanes més una nova edició del Voluntariat per la llengua. Ens hi posem de nou, amb ganes. Durant quatre mesos intentarem fer de les aules un espai per compartir coneixement i per contagiar-nos la motivació per millorar les capacitats que tenim per parlar català i escriure’l bé. I per què no intercanviem també saviesa lingüística? És tan útil entendre com funcionen altres llengües per aplanar el camí de l’aprenentatge de la que estiguem estudiant!

    Per començar amb bon peu, doncs, volem fer-nos ressò que aquest divendres dia 21 de febrer se celebra el Dia Internacional de la Llengua Materna. Des del 2000 la UNESCO impulsa el reconeixement de la importància de la diversitat lingüística al món, arran d’un tràgic incident de 1952 en què la policia va matar a trets uns estudiants de Bangla Desh, durant una manifestació en què reivindicaven el reconeixement de la seva llengua, el bangla, com una de les llengües nacionals del que era Pakistan en aquell moment.

    A part de fer-nos ressò d’aquesta efemèride, us proposem que jugueu aquí amb un petit ventall de llengües. Un dels llegats de Linguamón és el joc Practica llengües! que ens permet escoltar com sonen diferents expressions en 10 llengües de matriu diversa: alemany, àrab, xinès, francès, gallec, guaraní, italià, neerlandès, rus i wòlof.

    Com es diu en cadascuna d’aquestes llengües que “M’agradaria aprendre una altra llengua”? Descobriu-ho vosaltres mateixos!

    DMLM

    Per cert, ja que hi som, com es diu aquesta mateixa frase en altres llengües? Ens ajudeu a descobrir altres maneres de dir-ho?

    Article complet

  • Dinar de festa major

    Escrit per el 9/1/2014 a les 9.37 h, a: General, Lectures, Suficiència 1, Vilanova

    Estem a punt de tancar el curs i ens queda un esprint final de treball amb contes. A la Unitat 5 de l’S1, Contem contes, treballem la comprensió i l’anàlisi d’aquests textos literaris breus. També ens hem de preparar per fer la narració oral d’un conte popular a l’aula.

    Per preparar la vostra escenificació i perquè gaudiu d’una proposta divertida, us proposo que visioneu el relat d’un conte tradicional, Dinar de festa major, a càrrec del rondallaire Albert Estengre, el qual afirma que ‘els contes tradicionals són un retrat de nosaltres mateixos i ens serveixen per a explicar-nos’. Aquest conte, juntament amb altres contes tradicionals que s’aniran publicant durant l’any els dies feiners, formen part del projecte 300 contes per a un Tricentenari i ens els ofereix VilaWeb amb motiu del Tricentenari del 1714.

    De moment, divertiu-vos amb el Dinar de festa major!

    dinar de festa major

    Si haguéssiu de trobar un sol adjectiu que definís aquest conte, quin seria?

     

    Article complet

  • Menú de lletres

    Escrit per el 27/12/2013 a les 14.11 h, a: General, Lectures, Suficiència 1, Vilanova

    El fred avança intransigent. Ve de gust recloure’s a casa i preparar-se un bon menú de lletres. Últimament llegir sota una manta, a la vora del radiador o del foc encès, ha esdevingut una proposta engrescadora. Aprofitant que el temps ens incita a lliurar-nos a aquesta activitat pausada, us proposo una segona tanda de contes per llegir.

    Es tracta de tres contes molt breus de Francesc Serés del recull “Mossegar la poma” publicat per Quaderns Crema. Per gentilesa de l’editorial, els podem trobar aquí. Si abans de posar-vos-hi en voleu llegir una bona crítica, feu una ullada a l’article Temptacions literàries, de David Madueño.

    Llegir és una font de plaer. Un plaer sovint gratuït, que ens alimenta l’esperit. I si això fos poc, sapigueu que els llibres contenen un tresor. Ho diu la Rosa Novell, una de les actrius més glamuroses de l’escena catalana. Escolteu-la!mossegar-la-poma

    Què us ha semblat aquest tast de lletres? I què heu assaborit més de cada plat?

    Article complet

  • Homenatge a Joana Raspall

    Escrit per el 20/12/2013 a les 14.16 h, a: General

    HOMENATGE A JOANA RASPALL

    Els alumnes i la professora de l’Intermedi 1 de Sant Pere de Ribes vam voler fer el nostre particular homenatge a Joana Raspall i vam dedicar l’últim dia de curs abans de Nadal a recitar poesies d’aquesta autora. Va ser un acte senzill i emotiu que, a més, ens va servir per adonar-nos que llegir poesia en veu alta i escoltar-la és un plaer que no ens podem deixar escapar. Felicitats a tots per preparar-vos tan bé els poemes i per compartir-los amb la resta de companys i companyes.
    Gràcies, Joana, per haver-nos llegat poemes com aquest.

    Un glopet d’amor

    Un glopet d’amor
    m’ha fugit enllà
    sense preguntar-me
    on podia anar.

    No em dol; sé que al regne
    de l’inconegut,
    ni l’esquitx més ínfim
    d’amor, no és perdut.

    Dins Serpentines de versos (2000), recollit a
    46 poemes i dos contes, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2013

    Si cliqueu aquest enllaç trobareu un primer vídeo que el programa de Tv3 Via llibre va dedicar a Joana Raspall. També n’hi d’altres on l’autora llegeix i comenta els seus poemes.
    http://lletra.uoc.edu/ca/joana-raspall-multi#multimedia20901

    Article complet

  • “Regala el català en 6 segons”, un concurs de microvídeos per estendre la llengua catalana

    Escrit per el 17/12/2013 a les 13.56 h, a: General

    El Departament de Cultura ha iniciat el concurs “Regala el català en 6 segons”, una nova iniciativa destinada a promoure l’ús del català entre els joves, especialment a les xarxes socials.

    logo_concurs_ratllaEls participants han de ser majors de 16 anys i seguidors del perfil Twitter @llenguacatalana. Han d’enregistrar un microvídeo que duri entre 6 i 15 segons en què es mostri com algú o alguna cosa “regala” el català. Es pot gravar amb el telèfon mòbil, amb una tauleta digital, una càmera fotogràfica, etc. S’ha de publicar a Vine, Instagram, Youtube, Vimeo o qualsevol altra plataforma. Finalment, per participar en el concurs cal enllaçar-lo a Twitter fent servir la crida @llenguacatalana i l’etiqueta #elcatalàen6segons. Allò que s’hi digui o s’hi escrigui ha de ser normativament correcte.

    Els microvídeos poden estar fets amb qualsevol tècnica i poden tenir quasevol format compatible amb les plataformes usades per publicar-lo. Totes les propostes han de ser originals i inèdites. El jurat del concurs, que estarà format per representants de la Direcció General de Política Lingüística, la Direcció General de Joventut i la  Coordinadora de Festivals i Mostres de Cinema i Vídeo de Catalunya.
    El tres millors vídeos tindran premi. El primer classificat rebrà una càmera GoPro; el segon, un lector de llibres digitals, i el tercer, una estada per a dues persones en un alberg de joventut de la Xarxa Nacional d’Albergs Socials de Catalunya (XANASCAT). A més, tots els premiats seran obsequiats amb un carnet TR3SC per a un any i entrades gratuïtes per a activitats i equipaments culturals.

    La Direcció General de Joventut del Departament de Benestar Social i Família col·labora en la iniciativa.

    El català, llengua jove.

    Pàgina del concurs, amb informació i les bases: http://www.gencat.cat/llengua/6segons/index.html

    Article complet

  • Si hagués nascut a Roma fa més de 2.000 anys…

    Escrit per el 26/11/2013 a les 12.28 h, a: Elemental 2

     

    Viatjar no és només veure món, aprendre d’altres cultures, gaudir contemplant paisatges diferents i divertir-se tastant plats exòtics. Viatjar és fer volar la imaginació. Quantes vegades no hem jugat a imaginar-nos que vivim en algun lloc que visitem?  Com seria la nostra vida si haguéssim viscut en un país llunyà? I encara més: com hauríem estat vivint en una època diferent? En el passat, en el futur…

    Això és el que ens proposa el grup Manel (un quartet barceloní que està molt de moda) amb la cançó “Roma”. El narrador s’imagina vivint a la famosíssima “ciutat eterna” fa més de 2.000 anys, en l’època gloriosa dels romans.

     

     

    I tu? Com t’imagines que seria la teva vida si haguessis nascut en un país llunyà i en una època diferent? Fes volar la imaginació i escriu un comentari de quatre frases per descriure com seria aquesta altra vida teva.

     Si vols inspirar-te, pots llegir la lletra de la cançó.

    Roma
    Manel
    (Els millors professors europeus, 2008)

    Si hagués nascut a Roma, fa més de dos mil anys,
    viuria en un imperi, tindríem un esclau,
    i àmfores al pati plenes d’oli i vi
    i una estàtua de mabre dedicada a mi.

    Si hagués nascut a Roma, fa més de dos mil anys,
    no faria olor de xampú el teu cabell daurat,
    oferiríem bous als déus, brindaríem amb soldats
    i ens despertaria un carro pujant per l’empedrat.

    I els turistes es fan fotos on tu i jo vam esmorzar,
    són les coses bones de passar a l’eternitat.
    I una guia els ensenya el mosaic del menjador,
    es retraten i passegen per la nostra habitació.

    I ara un nen dibuixa a llapis a la sala del museu
    el braçalet de maragdes que t’embolicava el peu
    i un submarinista troba els nostres gots i els nostres plats,
    són les coses bones de passar a l’eternitat.

     

    Article complet

  • La casa que vull

    Escrit per el 18/11/2013 a les 10.33 h, a: Elemental 1, General

    Ara que amb el grup de l’elemental 1 de Vilanova estem immersos en l’aventura de trobar la casa ideal…, us vull facilitar la feina que us demanen de fer a l’exercici 5 de la pàgina 39. Escolteu aquesta cançó, gaudiu-ne i després serà més senzill de completar-la. I m’agradaria molt que féssiu algun comentari en aquesta entrada.

    Article complet

  • Vides de conte

    Escrit per el 30/10/2013 a les 10.48 h, a: General, Lectures, Suficiència 1, Vilanova

    Amb els vostres comentaris en l’entrada anterior es veu que el treball amb contes ha despertat bones expectatives. I, sense treva, arrenquem amb el primer bloc de lectures compartides: els contes finalistes del 15è Premi de narrativa curta per Internet Tinet, que van ser publicats per Cossetània Edicions al setembre de 2012.

    El recull Ous ferrats i altres contes ens ofereix 14 relats escollits pel jurat del premi Tinet que comparteixen una remarcable qualitat. Durant les pròximes setmanes aprofitarem aquest material per fer lectures en veu alta a l’aula, en treballareu els aspectes més rellevants a partir de la fitxa de lectura individual i en compartireu les opinions amb el company o companya que hagi llegit el mateix relat.

    Sou 14 parelles lectores que, d’una banda, comentareu què us ha agradat i què us sembla que no funciona en els textos que se us han assignat. A més a més, es tracta que, quan fem les posades en comú, engresqueu la resta del grup a endinsar-se en l’exploració d’altres històries d’aquest recull.

    Els contes representen una parcel·la destacada en la història recent de la literatura catalana. Alguns noms consagrats en aquest gènere dels darrers cent anys són Josep M. Folch i Torres, Manuel de Pedrolo, Joan Perucho, Pere Calders, Mercè Rodoreda i Jesús Montcada. Ara mateix, dels nostres autors més ben considerats, s’han manifestat com a contistes excel·lents: Quim Monzó, Albert Sánchez Piñol, Empar Moliner, Jaume Cabré, Carme Riera, Jordi Puntí, Sergi Pàmies… En tenim d’altres que acaben de sortir del forn i que, per tant, no són tan coneguts: Francesc Serés, Tina Vallès, Bel Olid, Ramon Erra… Per triar i remenar, veritat?

    Ous ferrats
    Aquest serà també el nostre diari de lectures compartides.
    Deixeu-hi el vostre testimoni a mesura que us aneu cruspint els ous ferrats.

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • S2VNGVictoria: Totalment d’acord amb el comentari de la Katy. Els animals són molt bons companys i sense...
  • S2 VNG Katy Torrent: Les opinions i experiències, tant favorables com en desacord en el tema dels animals domèstics,...
  • Eva Lopez: Gràcies a Poetàrium he tingut la possibilitat d’escoltar i emocionar-me amb la poesia, i...
  • Camille: M’ha colpit la veu de la Gemma Gorga. Llegint els seus poemes transmet una gran emoció.
  • S2 VNG Fabienne: Hola, bona tarda! Quina sorpresa!! Quina dona més viva!! Quin poema més atipic! M’ha encantat!...

Núvol d'etiquetes

Any de la paraula viva any paco candel aula b3 Bàsic 1 bàsic 3 cançons concurs contes CPNL cultura cursos de català descripció emocions Espriu Estellés feina fora Fora de l'aula gramàtica Habitatge haiku imaginació Intermedi 1 lectura lectures linguofília llach llengua llengua i cultura lluis llach Manel música nadal paraula viva paraules Pau Casals poesia qüestionari laboral riquesa Sau Sigues viu subjuntiu viatges vilanova